hoofdmenu

Museum MORE

  • Schilderkunst
  • Tekeningen

Der Pinsel hat gesprochen
Tentoonstelling 26-02-2017 t/m 11-06-2017

Museum MORE Der Pinsel hat gesprochen

Johannes Gruetzke, Theater der Freundschaft, 1974, Berlinische Galerie


Grandioos, theatraal en barok, het oeuvre van de Berlijnse kunstenaar Johannes Grützke (1937) kan alleen in grootse bewoordingen gevangen worden. Technisch virtuoos schildert hij extravagante zedenschetsen en (zelf)portretten. Grützke toont de mens in al zijn glorieuze gekte. Met gevoel voor ironie en ook met compassie. In Duitsland wordt Grützke inmiddels beschouwd als de laatst levende der grote realistische kunstenaars. Museum MORE toont vijf decennia schilderkunst van een fenomenale Einzelgänger.

Dwars tegen de dominante mode van de naoorlogse westerse kunstwereld in, begon de Duitser Johannes Grützke (Berlijn, 1937) in de jaren ’60 als figuratief schilder. Net als – en misschien nog meer dan – in Nederland werd de ‘vooruitstrevende’ kunstenaar in Duitsland geacht stelling te nemen, de barricaden op te gaan. Grützke weigerde zich echter aan te passen aan de modieuze mores van de artistieke avant-garde. Voor hem geen abstractie of conceptuele kunst, hij koos voor het eeuwige van het realisme. “Kunst ist nicht modern, Kunst ist immer”, volgens Grützke. Als buitenstaander bleef hij liever beschouwer, zij het van een anarchistisch soort. Grützkes penseel lijkt genadeloos maar is zelden wreed. Zijn dramatische en burleske lichaamstheater in grootformaat verraadt mededogen met de mensheid. Zijn schilderijen zijn bevolkt door naakte vrouwen en onbeholpen mannen in onmogelijk barokke poses. Vaak zijn het groepsportretten, een soort hedendaagse historiestukken, waarin de kunstenaar zelf ook het beeld in wandelt. In deze zedenschetsen lijkt Grützke ironisch commentaar te leveren op collectieve neurosen, vrouwenpower, groepsdruk en de man als eenzaam maar kostelijk onwetend wezen.

Technisch virtuoos is Grützke verwant aan de 17de -eeuwse Haarlemse manieristen en kijkt hij naar Titiaan en Caravaggio. Andere invloeden zijn Otto Dix en Egon Schiele. Vanaf de jaren ’80 ontwikkelt Grützke zich van sterk figuratief naar expressief. Zijn mensbeeld neemt steeds donkerder kleuren aan. Het levert hem de reputatie van ‘Duitse Lucian Freud’ op. Freud, met wie hij tegelijk op de Biënnale van Venetië in 1982 te zien was, kreeg echter internationaal grote erkenning. Grützke bleef een goed bewaard geheim binnen Duitsland. Pas in 1991 brak de kunstenaar in eigen land door, bij het voltooien van zijn 32 meter lange panorama Der Zug der Volksvertreter (een bonte stoet aan allegorische figuren) in de Frankurter Paulskirche, een nationale gedenkplaats.

Dat deze einzelgänger op den duur een grote status kon verwerven, ook zonder de zegen van het artistieke establishment, is te danken aan ‘de markt’. Lang genegeerd door de grote musea, is Grützkes werk vooral verzameld door particulieren. Een toonaangevende anonieme Duitse verzamelaar - een van de belangrijkste collectioneurs van A.R. Penck en Gerhard Richter - is dan ook een van de royale bruikleengevers voor de tentoonstelling in Museum MORE. In 2012 kreeg Grützke voor het eerst een groot eerbetoon, met een oeuvre-overzicht in het Germanisches National Museum in Neurenberg. Dezelfde stad waar de schilder zijn studenten aan de kunstacademie voorhield: ‘Wir sind der Zeitgeist und nicht die Arschlecker des Zeitgeists.’

Museum MORE

Museum MORE heeft de grootste collectie met Nederlands Modern Realisme. Hier is de collectie van Hans Melchers ondergebracht. Deze verzameling bevat werk van toonaangevende Nederlandse modern realistische kunstenaars van de afgelopen 100 jaar. Het museum beschikt over een permanente collectie en tevens zijn er regelmatig tijdelijke tentoonstellingen te zien.

Nationaal cultureel erfgoed

MORE heeft topwerken van modern-realistische aartsvaders (-en moeders) Carel Willink, Jan Mankes, Pyke Koch, Dick Ket, Raoul Hynckes, Wim Schuhmacher en Charley Toorop. De collectie bevat ook naoorlogs realistisch werk en wordt nog altijd uitgebreid met nieuwe verwervingen. Ook invloedrijke kunstenaars zoals Marlene Dumas en Carla Klein zijn vertegenwoordigd en nu te zien in Museum MORE!

Museum MORE
Hoofdstraat 28
7213 CW Gorssel
Nederland
Tel: +31 (0) 575 - 760 300

www.museummore.nl


48 dagen geleden bijgewerkt

Stuur een bericht naar "Museum MORE"