Ingeborg Vriends

Ingeborg Vriends Helmond
Mermaid 2 - 2022

Embroidery art/assemblage by Ingeborg Vriends
Size: 65 x 75 x 10 cm.

Nothing exist without water. All life is originated from water. But our life also originates in water. Without woman there's no life. Mami-Wata (Mother Water) is an ancient African water goddess. Water spirits, mermaids and gods all over the world have their origin in Mami Wata. In the stories she takes travelers into her world to give them spiritual insight. Then she puts them back on the bank. She is a real sea bitch, mother and femme fatale. The double tail symbolizes that contradiction in every woman.
Ingeborg Vriends Helmond (2)
'Mermaid #1'

I started these artworks in 2021 as a kind of altar to woman. Women's value is still measured by how you look. You are measured. The fact that you are being measured at all is to see as a compliment (Say what!?) When is something a flirt, when sexist. There's a thin line. And there's duality. A mermaid is a-sexual and yet seen as one of the most seductive mythical female figures on earth. On my mermaids I embroidered words like 'perfect', 'sweet', 'no'. The spangles give the fabric scales: the look of a chain mail but also screams 'nightclub'. All double messages. They are a little defect.
Ingeborg Vriends Helmond (3)
'Home altar #3'

Collaborative project with Muz Delarte (woodworker). Elduende means 'gnome wind' or 'wind of inspiration'.

As a human being and artist I'm always been fed by the unexplainable. Looking for the meaning of things all my work so far was an investigation into rituals and faith. I do believe that art can comfort and cure, both the creator and the recipient.
With the work for 'Home altars' I grab back to an age where everything was still selfmade, a world of spirits and gods, magic and nature. Women have traditionally been the guardian of tradition and rituals and I have found with 'Elduende' a stage or form in which we can invent our own rituals and shaping them. With self-invented gods and mythical figures, but taking advantage of the strong visual elements that heat our collective memory for thousands of years.
Ingeborg Vriends Helmond (4)

Godinnen, meerminnen en superpowers

Opgegroeid in het katholieke zuiden van het land heeft geloof altijd een rol gespeeld. Het werd je vaak gevraagd en als kind ondervroeg ik mezelf er ook op: geloof ik wel of niet? In god, engelen, hiernamaals. Gaandeweg viel ik van mijn geloof maar de oude verhalen bleven boeien en aantrekken. Dit zoeken én de liefde voor rituelen en religieuze bling-bling vind je terug in mijn werk. Ik verzamel en maak gebruik van symboliek uit alle soorten religies, mythes en windhoeken. Vervorm die naar mijn verhaal.

Mijn ‘Huisaltaars’ borduren letterlijk voort op oude verhalen en rituelen. Zij zijn een manier om het op eigen wijze te doen. De ‘Huisaltaars' zijn zowel rustplek als medicijn bij momenten van twijfel, bij existentiële vragen. Doet het ertoe dat we hier zijn? Is alles toeval of is er meer tussen hemel en aarde? Je kunt een kaarsje bij de altaars branden; voor iemand die het nodig heeft of voor jezelf (wij katholieken branden voor elk wissewasje een kaarsje :)

Met ‘Mermaids’ ga ik nog een stapje verder. Mijn Meerminnen zijn compleet verzonnen godinnen. Ik onderzoek wat werkt voor mij, wat had gekund. En hoever ik daarin kan gaan. Het vrouwelijke is een leidend thema daarin. De vrouw als leven scheppende oerkracht, met intuïtie als haar Superpower en het grote ‘weten’ van de dingen.

Mijn werk was o.a. te zien in:
Kunsthal Rotterdam
Holland Art Fair
Stedelijk Museum Alkmaar
Temporary Art Center Eindhoven
Galerie de Kei Nuenen
Galerie Trends Helmond
Oude Kaarsenfabriek Helmond
H2O festival
Gemeentemuseum Helmond (solo)
Oude Postkantoor Groningen
Sesamstraat
In 2004 genomineerd voor de Grote Illustratorenprijs Hasselt en winnaar publieksprijs Brabantse Letteren in 2007.

Stuur een bericht naar Ingeborg Vriends