Barbara Pijnappel Curriculum Vitae
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (2)
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (3)
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (4)
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (5)
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (6)
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (7)
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (8)
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (9)
Barbara Pijnappel Curriculum Vitae (10)

Curriculum Vitae

Barbara Pijnappel, autodidact, beeldhouwer en schilder, geb. 6-10-1959 te Apeldoorn. Sinds 1987 maak ik bronzen en stenen beelden. Geschilderd en getekend heb ik in verschillende technieken w.o. met potlood, houtskool, pastelkrijt, acryl, oostindische inkt, acryl- en olieverf. Een aantal jaren volgde ik schilderlessen bij schilder Don Nederhand. Gevolgd door een jaar naar model tekenen met een kunstenaarsgroep uit Apeldoorn. De kleuren bleven trekken, ik schilderde en tekende zo'n 10 jaar achter elkaar en daarna in wisselende periodes. 

Want tegelijkertijd was en ben ik nog steeds beelden aan het maken. In de eerste jaren volgde ik lessen model boetseren bij beeldhouwer Joop te Riele. Vervolgens ging ik gedurende 8 jaar parttime bij een bronsgieter werken om ervaring op te doen met het invormen, afwerken en patineren van bronzen beelden en het maken van rubberen en gipsen mallen.

Om ervaring te krijgen in beeldhouwen in steen volgde ik na verloop van tijd cursussen bij beeldhouwers Peter Schuijren in Limburg 1994 en bij Bleu et Vert van Gerrit van Meurs in de Auvergne in Frankrijk heb ik les gehad van Marianne Neve in 1997, maar vooral diverse keren van beeldhouwer Gerard van Rooij in ’95, ‘97 en 2011.

Tussen 2002 t/m 2005 + in 2015, volgde ik marmer beeldhouw cursussen bij marmerspecialiste Caroline Teesing in Utrecht, bij UCK in Utrecht en bij Campo Altissimo in Azzano (dichtbij Carrara) Italië.

In ’99 en ‘00 werkte ik met een internationale beeldhouwgroep, bij galerie en beeldentuin Tem Veyne in Eerbeek (Gld.), met o.a. beeldhouwers uit Zimbabwe w.o. Jack Jonas en Gedion Nyanhongo. In december 2001 ging ik, op uitnodiging van de Spaanse stichting Fundaçion Valparaiso, een maand in de ateliers van hun kunstenaarsresidentie in Mojacar, Andalusië beeldhouwen. Deze stichting geeft internationaal aan kunstenaars de gelegenheid om daar een maand te verblijven en nieuw werk te creëren. Tot nu toe heb ik met diverse steensoorten gewerkt zoals Franse kalksteen, serpentijn, albast, speksteen, dolomiet, Belgische hardsteen, Springstone, marmer, Siberische leopardstone, blauwe granietmarmer Azul de Macaubas uit Brazilië. Door mijn nieuwsgierigheid naar de verschillende soorten breidt mijn ervaring zich steeds verder uit.

Sinds 1994 zijn er continue exposities geweest in Nederland, Duitsland en België in galeries, bedrijven, instellingen en gerenommeerde restaurants van chefs met Michelin sterren en verbonden aan de Alliance Gastronomique. Regelmatig zijn er opdrachten. In de loop van de tijd is er veel eigen werk ontstaan in brons: een serie verstilde naakten ontstaan, torso’s, een kleine serie dansers, een aantal sprookjesfiguren, een serie religieuze figuren (in opdracht), dieren en een aantal magisch realistische beelden. In steen zijn figuratieve en organische beelden gemaakt.

Sinds de zomer van 2005 heb ik bij mijn atelier een kleine beeldentuin. Het is open op afspraak en op open middagen, aankondigingen staan steeds op mijn site www.barbsgallery.com. Op mijn eigen site staat alles over de beelden, en het maken, de beeldentuin, opdrachten, info over workshops speksteen bewerken + workshops boetseren, die door mij worden gegeven sinds 2006, info over de geologie van de stenen, schilderijen. Sinds de herfst van 2012 startte een boetseercursus in was + klei, deze is nu steeds op de vrijdagochtend.

Per januari 2017 ben ik lid geworden van Beroeps Organisatie Kunstenaars - www.boknet.nl.

In mijn beelden is het streven harmonie, beweging, spanning, volume, lijnen, spel van ruimte- en niet ruimte, eventueel contrast van licht en donker, te realiseren. Ze moeten omhoog komen, maar tegelijkertijd stevig staan. Ze kunnen een contrast in idee en materiaal hebben bijv. de druppel die valt als water, maar tegelijk staat en omhoog reikt als bronzen beeld. De zware marmeren veer, die ligt, maar toch lichtheid heeft door zijn vormgeving en het marmeren wolkje.
Momenteel wordt ik gefascineerd door organische en natuurelementen, het zien van een vorm in het materiaal, de vorm van een steen, het tekenen in de steen, sporen van het gereedschap in het materiaal en hierdoor een speels element aanbrengen. Het mooist is een poëtisch beeld te maken.

Geef hier een (openbare) reactie op het werk van Barbara Pijnappel