Over het beeldend werk en creatief werken en denken voorbij grenzen

Bianca Kooij studeerde af bij zowel de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht; eerstegraads lerarenopleiding, specialiteit monumentaal schilderen en tekenen, als bij de Universiteit Utrecht, faculteit Kunstgeschiedenis met als specialisatie Nieuwste tijd en Kunstbeleid & Management.

In haar beeldend werk geeft Bianca haar dagdromen weer. Zij laat zich inspireren door de indrukken die zij opdoet in haar dagelijks leven. Zij is opzoek naar de voor haar (onbekende) paradijselijke wereld die zij door een ‘poëtische’ symbolentaal weergeeft. Haar symbolen gaan in elk werk een soort wisselwerking in betekenisgeving aan. Diepgang en complexiteit in haar werken schept zij onder andere door de bewuste keuze van formaat, kleur en materiaal gebruik.

Via haar uitbundige en kleurrijke beeldtaal probeert Bianca de toeschouwer te verleiden met het hoofd in de wolken te gaan zitten en zich mee te laten slepen in haar fantasie over Utopia, zodat het aardse een beetje vergeten wordt. Zij is net als de toeschouwer zich ervan bewust dat wij in deze aardse wereld leven en met beide benen op de grond moeten blijven staan. De ideële wereld in haar werk is daardoor soms komisch met een serieuze tendens.

Gedurende het ondergaan van haar zoektocht om het (on)mogelijke te bereiken, dringt een gedachte zich steeds weer op: is de reis naar Utopia niet meer te begeren dan het bereiken ervan…

Symbolen
In vrijwel haar gehele oeuvre komen regelmatig een aantal symbolen terug waaronder: de citroen, de koning, zeemeermin, vissen, mosselen, de vogel, de ladder, het zilveren koord, bloemen en zaden. Aan deze symbolen worden haar gedachten en filosofieën opgehangen.

"De citroen is een paradijselijke vrucht, die groeit in een paradijselijke omgeving, maar als je de citroen eet is de smaak zuur wat het aardse karakter weergeeft.
De vis is een teken van mannelijkheid maar staat ook voor de grilligheid van het leven. De vogel staat symbool voor de gedachte; het geweten of het astrale leven, die zijn verbinding tussen de dimensies heeft met het zilveren koord.
Het zilveren koord is de verbinding tussen het aardse leven en Utopia.
De ladder staat voor (geestelijke) groei, onder weg zijn, de toekomst.
De zaden en bloemen staan voor het (mooie) leven, de toekomst, bloei en groei; de cyclus van het leven".

Probleemoplossend werken en denken voorbij grenzen
Als beeldend kunstenaar, docent en kunsthistorica ben ik een doorgeefluik van verzamelde en gevisualiseerde verhalen en breng ik dit in de praktijk binnen mijn beeldende kunst, educatieve projecten en lessen. Ik stel educatieve programma’s samen op het gebied van moderne beeldende kunst en gebruik hiervoor mijn achergrond, expertise en talenten. Ik werk graag samen –en met mensen en dat is de reden waarom ik niet alleen werkzaam ben binnen mijn atelier maar ook werk aan educatie- en kunst/cultuurprojecten.

Het is mijn visie dat enthousiasme in (de beoefening van) kunst en het ontwikkelen van creatief talent in zowel het onderwijs als in de vrije tijd belangrijk is. Ik denk en werk creatief voorbij grenzen en onderzoek graag hoe lokale kunstenaars, auteurs, muzikanten en theatermakers samen een rol in de educatie van kinderen, jongeren en volwassen kunnen vervullen. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk het is bij kinderen en (jong)volwassenen om de actualiteit met kunst/cultuurlessen te verbinden. Dit vertaal ik in mijn lessen door een leeromgeving te creëeren die prikkelt. Ik wil via kunst/cultuureducatie kinderen, jongeren en volwassenen de ervaring geven dat zij met eigen ideeën en denkbeelden dingen kunnen creëren die voor henzelf en anderen betekenisvol en waardevol zijn. Ik werk studentgericht en ben er voorstander van dat kunst/cultuureducatie zo wordt ingericht dat onderzoek, creëren en reflecteren in het programma aan bod komen.

Mijn ervaring en kennis zet ik graag in als beeldend kunstenaar en educator bij verschillende kunst en cultuurprojecten. Denken voorbij grenzen in samenwerking met verschillende partijen heeft een positief effect op innovatie en kwaliteit van educatie. Het levert een goed een interessant aanbod op als daarvoor ook tijd en geld beschikbaar is.

Ik laat mij inspireren door de indrukken die ik opdoe in mijn dagelijks leven en vertaal deze in een poëtische symbolentaal binnen mijn kleurrijke beeldend werk.