Margarita Nicolaas werd geboren in Amsterdam in 1947.
Op jonge leeftijd was waren haar talenten duidelijk aanwezig door haar tekeningen,
haar dansen en muziek,
op latere leeftijd in de 60er jaren volgde zij een opleiding ballet en pantomime en in de 80er jaren Flamencodanslessen.
Jarenlang werkte zij in ateliers van vrienden en bezocht zij plekken waar muziek en dans optredens te zien waren in o.a.het oude Bimhuis en kleine theaters.
Zij volgde lessen aan de Rijksacademie vanaf 1969 en werd naderhand tot de Beeldende
Kunstenaars regeling toegelaten.
Veel van haar werken zijn in de loop der jaren door particulieren aangekocht .

Vele ateliers heeft ze gehad gedurende de jaren 70 en 80 o.a. In Amsterdam en
wisselend in Griekenland en Frankrijk
In Amsterdam heeft ze een lange tijd een ets atelier gehuurd, veel gemengde
technieken gebruikt ,gouaches, houtskool, pastels, het werken met olieverf is de laatste
jaren steeds meer haar meest geliefde techniek geworden,

Na enkele jaren wonen en werken zowel op het landgoed Holthone
in een oude boerderij en daarna dichtbij de Friese waddenkust ,
waar zij met liefde voor het schilderen met olieverf
als voornaamste thema's Dans, (Flamenco, Tango) Theater, Circus en het vrouwelijk Naakt ,
een mooie collectie heeft opgebouwd.

Haar werk:

Het uitgangspunt van Margarita is altijd weer
het erotische avontuur van de man en de vrouw.
Haar dynamischevormtaal neigt naar het expressionisme.
Haar interesse vroeger voor Japanse prenten en later de
klassieke mythologie hebben zeker bijgedragen aan het erotische aspect in haar werk.

In een later stadium voegt zich ook nog de dans erbij als een thema in haar werk.
De erotiek tussen dansparen (die b.v. de tango dansen) wordt met verve door haar uitgebeeld.
Juist door het treffen van hoofdzaken en het weglaten van bijzaken
wordt een bewogen en
gespannen karakter bereikt,
waardoor haar aan vitaliteit wint en steeds levensechterwordt,
bijvoorbeeld in haar werken van Amazones te paard en liggende vrouwen in een
landschap.
Klassieke mythologie verwerkte ze o.a. in “Leda en de Zwaan” en “Europa en de Stier”.
Haar gedrevenheid voor de etstechniek stelt haar in staat door een dynamische
lijnvoering de beweging vast te leggen in een sierlijk lijnenspel.
Werkend op perplexplaten ondekte ze de mogelijkheid om vrijer en directer te tekenen.

Na de laatste 2 jaren wonen en werken zowel op het landgoed Holthone en daarna
dichtbij de Friese waddenkust en een reis naar Indonesie,
heeft Margarita Nicolaas met liefde voor het schilderen met olieverf
als voornaamste thema's
de Dans, (Flamenco,Tango) Theater, Circus en het vrouwelijk Naakt,
een mooie collectie opgebouwd.