Huis Marseille, stichting voor fotografie

Expositie is afgelopen

Landscape with Tree, by Jamie Hawkesworth

Tentoonstelling 09-09-2017 t/m 03-12-2017 > Amsterdam
Huis Marseille, stichting voor fotografie Landscape with Tree, by Jamie Hawkesworth
Russia, Endless Rhythm, 2015 © Jamie Hawkesworth
Landscape with Tree neemt de bezoeker mee in de wereld van een jonge fotograaf die in de relatief korte periode van vijf jaar is uitgegroeid tot een favoriet van de modewereld, waar de originaliteit van zijn subtiele en empathische stijl onmiddellijk werd herkend. Hawkesworths onderscheidende werk werd onder andere gepubliceerd in The New York Times Style Magazine, Vogue US/ UK / Paris, W, WSJ Magazine en in een groot aantal andere toonaangevende media. De tentoonstelling Landscape with Tree voert als een reis door het leven, het werk en de geest van een jonge fotograaf wiens bijzondere sensibiliteit zich gaandeweg steeds sterker ontwikkelt. Aan het begin van Hawkesworths oeuvre staat het project Preston Bus Station uit 2013, dat in de kiem de aspecten bevat die verder tot bloei zullen komen in reisreportages gemaakt in Congo (2016) en Colombia (2017), en culmineren in Hawkesworths recente serie naaktportretten van ronde dames voor Print Magazine (2017).

De introductie van een nieuwe stijl
De wereld van de mode vormt een uitzonderlijk stimulerende omgeving voor de ontwikkeling van creativiteit. Onder vaak grote druk en in enorme hectiek kunnen er opeens momenten van pure poëzie ontstaan. Dit soort momenten komen met name voor in de foto’s van de jonge Britse fotograaf Jamie Hawkesworth (Ipswich, 1987), wiens werk een vijftal jaren geleden een nieuwe esthetiek in de modefotografie introduceerde die onmiddellijk werd omarmd en brede navolging kreeg. Hawkesworth fotografeert nog steeds op dezelfde pure, ontvankelijke manier als toen hij met fotografie in aanraking kwam: op film en met een middenformaat camera. Toen Hawkesworth de fotografie eenmaal had ontdekt, heeft die hem niet meer losgelaten, en hij besteedt al zijn tijd aan het maken van foto’s en het vervolmaken van zijn werkwijze en stijl. Die stijl wordt gekenmerkt door een warm kleurenpalet, dat Hawkesworth zelf ontwikkelde met het printen van zijn werk, een ambacht dat hij steeds meer heeft geperfectioneerd. Gehecht aan de ambachtelijke aspecten van het werk, heeft Hawkesworth zich nooit onder druk laten zetten om digitaal te gaan werken – ook niet toen hij als assistent in de modewereld terechtkwam. Zijn beelden onderscheiden zich door een zekere puurheid en een ‘knowing awkwardness’ die voortkomt uit een ontwapenende nieuwsgierigheid en fascinatie voor het particuliere, het vreemde en het schone in het dagelijks leven. Jamie Hawkesworths benadering van de fotografie is gebaseerd op het subtiele, speelse en elegische erfgoed van de Britse documentaire fotografie.

Preston is my Paris en de ontdekking van de mode
In 2007 studeert Jamie Hawkesworth forensische wetenschappen aan de Universiteit van Central Lancashire in Preston (GB). Hij pakt dan voor het eerst een camera op om een gereconstrueerde plaats delict te fotograferen. Een jaar later besluit hij over te stappen naar de fotografieopleiding van dezelfde universiteit. Na zijn afstuderen maakt Hawkesworth een serie verfijnde en empathische afbeeldingen van de architectuur en inwoners van Noord-Engeland. Als lid van het Preston is my Paris–collectief maakt hij foto’s en een korte film voor zijn project Preston Bus Station, die vervolgens werden tentoongesteld als een installatie in het betreffende busstation. Het project werd tevens uitgegeven in de vorm van een krant.

Eerst in Preston en later op zijn vele andere reizen door Noord-Engeland leerde Hawkesworth de mensen die hem opvielen te fotograferen zoals ze zijn, in de subtiele choreografie die zo kenmerkend voor hem zou worden. Hij heeft oog voor wat mensen onderscheidt: ‘an interesting haircut, or the way that they stood, or anything like that’, en wat hem in de modefotografie aantrekt is de mogelijkheid om dat te versterken: ‘You could take someone already interesting and then elevate their character to something that you would not be able to to begin with,’ zegt hij. Het gebeurde tijdens een reis naar het noorden van Engeland met stylist Benjamin Bruno voor Man About Town, dat ze een blond meisje in een bloemetjesjurk een blauw pak van een designer aantrokken, waardoor haar toch al sterke verschijning transformeerde tot iets bijzonders: ‘It always stood out for me as a moment of understanding of how interesting fashion could be.’ Tijdens zijn reizen staat Hawkesworth open voor wat er op hem afkomt: ‘I try to approach it in an honest way […] I think it is the openness of allowing things to happen, and any kind of beauty can creep in.’

Landscape with Tree
Via de foto’s van Preston Bus Station werd Jamie Hawkesworth ontdekt door de wereld van de mode, en die bood hem vervolgens allerlei kansen om via diverse documentaire opdrachten de aardbol te exploreren op plekken die een ‘miljoen mijl’ van Engeland verwijderd lijken. Hawkesworth fotografeerde onder meer in Antarctica en Congo voor T-Magazine, in Colombia voor Tiffany’s en op een persoonlijke ontdekkingsreis in Rusland maakte hij de serie Endless Rhythm, een titel die verwijst naar het voortdenderen van de trein. Toch kan je – in zijn eigen woorden – een miljoen mijl van je beginpunt verwijderd lijken, het is een feit dat je altijd weer terugkomt bij het begin, de oorsprong, bij wat de kern van je oeuvre uitmaakt. Zelf maakt Hawkesworth geen onderscheid tussen de verschillende facetten van zijn werk, het geheel van zijn oeuvre wordt immers verbonden door een steeds sterker wordende sensibiliteit en door de steeds verdere ontwikkeling van een eigen, zelfbewust idioom. De grote barietdrukken van de ronde vormen van drie naakte dames met frêle hoedjes op een Engels strand vormen het voorlopige hoogtepunt van Hawkesworths oeuvre. De organische indeling van de zalen van Huis Marseille maken het de bezoeker mogelijk de persoonlijke ontwikkelingsreis van een jonge fotograaf – van Noord-Engeland naar de wereld van de mode en weer terug, op de voet te volgen en met hem te ervaren.

Contact

Huis Marseille, stichting voor fotografie
Keizersgracht 401
1016 EK Amsterdam
Nederland
Tel: (020) 531 89 89

www.huismarseille.nl

2155 dagen geleden bijgewerkt

  • Fotografie

Stuur een bericht naar Huis Marseille, stichting voor fotografie