Snijder&CO

Expositie is afgelopen

Tentoonstelling Ambacht aan de wand (Westfries Museum - Hoorn)

Tentoonstelling 06-03-2021 t/m 17-09-2021 > Hoorn
Snijder&CO Tentoonstelling Ambacht aan de wand (Westfries Museum - Hoorn)
Tentoonstelling in het Westfries museum - Beeld behangkunst Snijder&CO
'Hommage aan Anny Morpurgo" 2020
Snijder&CO Tentoonstelling Ambacht aan de wand (Westfries Museum - Hoorn) (2)
Jaap Snijder & Marcelo Gimenes (Hand painted wallpaper artists - Snijder&CO)
Snijder&CO Tentoonstelling Ambacht aan de wand (Westfries Museum - Hoorn) (3)
Behangfabriek - Vaderlandsche Maatschappij Hoorn
Snijder&CO Tentoonstelling Ambacht aan de wand (Westfries Museum - Hoorn) (4)
Behangschilderij Snijder en Co voor de historische buitenplaats Vennebroek in Paterswolde.

De historische buitenplaats Huize Vennebroek stamt uit 1848 wordt bewoond door twee welke beiden architectuurhistorici die regelmatig advies geven over het behoud en herbestemming van het Nederlands cultureel erfgoed in het Noorden van Brazilië (in de Staat Pernanbuco). Dat gebied is tussen 1636-1644 in Nederlandsche handen geweest en onderleiding van Johan Maurits zijn de flora en fauna destijds door twee schilders (Frans Post en Albert Eckhout) uitgebreid in beeld gebracht middels vele schetsen en schilderijen. Behoorlijk uniek en jammer genoeg weinig bekend in Nederland.

De opdracht was om een behangselschilderij te maken met verwijzingen naar het landschap, planten en dieren die ook in de schilderijen van Post en Eckhout voorkomen. Bij een 'kamer in het rond' wordt de illusie gewekt in het landschap rond te lopen. Het werk laat zowel de dichtbegroeide jungle als de droge vegatatie van de kustlijn zien. Daarom hebben wij voor deze kamer gekozen voor meerdere perspectieven. Ook de lichtval en kleurgebruik helpen om het 'trompe-l'oeil' effect te versterken.

Snijder&CO
Zierikzee
Snijder&CO Tentoonstelling Ambacht aan de wand (Westfries Museum - Hoorn) (5)
De historische buitenplaats Huize Vennebroek stamt uit 1848 wordt bewoond door twee architectuurhistorici die regelmatig advies hebben gegeven over het behoud en herbestemming van het Nederlands cultureel erfgoed in het Noorden van Brazilië (in de Staat Pernanbuco). Dat gebied is tussen 1636-1644 in Nederlandsche handen geweest en onderleiding van Johan Maurits zijn de flora en fauna destijds door twee schilders (Frans Post en Albert Eckhout) uitgebreid in beeld gebracht middels vele schetsen en schilderijen. Behoorlijk uniek en jammer genoeg weinig bekend in Nederland.

De opdracht was om een behangselschilderij te maken met verwijzingen naar het landschap, planten en dieren die ook in de schilderijen van Post en Eckhout voorkomen. Bij een 'kamer in het rond' wordt de illusie gewekt in het landschap rond te lopen. Het werk laat zowel de dichtbegroeide jungle als de droge vegatatie van de kustlijn zien. Daarom hebben wij voor deze kamer gekozen voor meerdere perspectieven. Ook de lichtval en kleurgebruik helpen om het 'trompe-l'oeil' effect te versterken.

meer weten? Snijder&CO
www.snijder-co.nl
De betovering van beschilderd behang
Bomen, bloemen, vogels: in de achttiende eeuw was het mode om kamers te decoreren met op behang geschilderde landschappen. Het Westfries Museum in Hoorn geeft van 6 maart t/m 12 september 2021 met de tentoonstelling ‘Ambacht aan de wand, de betovering van beschilderd behang’ de verbeelding de ruimte. Naast monumentale handbeschilderde behangsels uit de achttiende en negentiende eeuw, toont het museum hedendaags werk van Snijder&CO die het ambacht van het behangschilderen nieuw leven inblazen. Ook het verhaal van de Vaderlandsche Maatschappij wordt uit de doeken gedaan. Deze Hoornse onderneming ging met de productie van handbeschilderd behang de economische crisis vanaf 1777 te lijf.

De kunst van behangselschilderen
De kunst van het behangselschilderen deed waarschijnlijk omstreeks 1585 zijn intrede in de Nederlanden, maar handbeschilderd behang werd pas echt populair in de achttiende eeuw. In eerste instantie konden alleen de rijke stadsbestuurders en regenten zich beschilderd behang veroorloven, in de tweede helft van de achttiende eeuw verscheen het ook in de stads- en buitenhuizen van de gegoede burgerij. Kleine particuliere ateliers maakten plaats voor behangselfabrieken met een lagere productieprijs als gevolg. Beschilderd behang sierde vaak de meest representatieve kamer(s) van een stadshuis of buitenplaats, zoals de salon of tuinkamer, maar ook regentenkamers van hofjes of weeshuizen.

Behangselfabrieken, oftewel grote ateliers
Ook Hoorn kende een behangselfabriek, als onderdeel van de onderneming de Vaderlandsche Maatschappij van Reederij en Koophandel ter Liefde van ‘t Algemeen , opgericht door de doopsgezinde predikant en koopman Cornelis Ris in 1777. Deze stelde zich ten doel om werk, inkomen en scholing te verschaffen aan het in armoede geraakte deel van de bevolking van de stad. De behangselfabriek was eigenlijk een groot atelier waar op bestelling werd geproduceerd. Kamerbehang was sterk aan mode onderhevig, net als nu. Begin achttiende eeuw waren de voorstellingen vooral geïnspireerd op Italiaans arcadisch landschappen. Vanaf 1750 ontstond er bij de elite en gegoede burgerij meer belangstelling voor het buitenleven. Men koos toen voor Zwitserse en Duitse rivier- en berglandschappen of romantische landschapsafbeeldingen geïnspireerd op de eigen Hollandse omgeving: kronkelende weggetjes en herders met hun kudde of scheeps- en havengezichten.

Op maat gemaakt

Beschilderd behang werd vervaardigd naar de wens van de opdrachtgever en het thema verwees vaak naar de eigen maatschappelijke status of ambitie. Later werd steeds vaker gebruik gemaakt van bestaande ontwerpen, hoewel de opdrachtgever specifieke wensen naar smaak kon toevoegen. De behangsels werden ook op maat gemaakt voor de bestemde ruimte. Soms werd er zelfs naar de optische illusie van een panorama gestreefd, door alle wanden van de ruimte van behangsel te voorzien. Een kamertje-rond werd dit genoemd. Na verloop van tijd ging men steeds vaker over op met houten blokken bedrukte behangsels, de voorloper van het ons nu bekende behang. Deze behangsels waren immers aanmerkelijk goedkoper dan het handbeschilderde behang.

In monumentale panden
In 1827 viel na vijftig jaar het doek voor de behangselfabriek van de Vaderlandsche Maatschappij. Beschilderd behangsel was uit de mode geraakt. Helaas is er vandaag de dag nog slechts een handjevol van deze behangsels in de monumentale panden zelf te bewonderen. In het Westfries Museum in Hoorn zijn 120 ontwerpen van de Vaderlandsche Maatschappij bewaard gebleven met meerdere monumentale stukken beschilderd behang van de Hoornse behangselfabriek. Deze behangsels en ontwerpen zijn van 6 maart tot en met 12 september 2021 te bewonderen in de tentoonstelling ‘Ambacht aan de wand, de betovering van beschilderd behang’.

Verstilde schoonheid aan de wand
In deze tentoonstelling spiegelt het Westfries Museum opnieuw het heden aan het verleden: naast de monumentale behangsels is het werk van het hedendaagse kunstenaarsduo Snijder&CO te zien. Jaap Snijder en Marcelo Gimenes uit Rotterdam bliezen het ambacht nieuw leven in. Na het ontwerpen van digitale behangcollecties ontwikkelden zijn zich tot experts in het handmatig beschilderen van behang. Hun werk is zichtbaar gebaseerd op historische ontwerpen, toch zijn de ontwerpen nieuw en op maat gemaakt voor de opdrachtgever en de ruimte waarin ze zich bevinden, als in de zeventiende en achttiende eeuw. Ze schilderen panorama’s en landschappen met vogels, bloemen en planten, maar met een hedendaags detail of uitzicht aan de horizon. Het werk draagt daardoor toch vooral hun eigen handtekening en straalt verstilde schoonheid uit.

Masterclass
In de tentoonstelling is deze gedetailleerde schoonheid en verstilling zichtbaar en voelbaar. Ook is er aandacht voor het productieproces en de geschiedenis van de Vaderlandsche Maatschappij. Bij de tentoonstelling zijn er twee digitale lezingen (een over de Vaderlandsche Maatschappij en een over Snijder&CO), daarnaast is er een unieke online masterclass behangschilderen inbegrepen bij de entreeprijs en kan men deelnemen aan een ontwerpwedstrijd. Jaap Snijder: “We willen graag laten zien dat je met geduld en aandacht alles kunt maken wat je wilt. Wij hopen dat deze kleurrijke expositie inspireert tot zelf creëren, wat het dan ook is.”

Meer informatie en reserveren van tickets: www.wfm.nl/ambacht

Meer over Snijder&CO: www.snijder-co.nl
Snijder&CO Middelharnis
Marcelo Gimenes en Jaap Snijder, de behangkunstenaars van Snijder&CO in hun atelier Zierikzee.
Beschilderd behang is een oer-Hollandse ambacht geweest en zeer populair van 1670 tot 1800. In de 19de eeuw is het nagenoeg geheel verdwenen.. tijd om dit werk weer te doen herleven..meer informatie: www.snijder-co.nl
Snijder&CO Middelharnis (2)
Homage aan Anny Morpurgo by Snijder&CO
Snijder&CO Middelharnis (3)
Snijder&CO Middelharnis (4)
Atelier in Zierikzee, gevestigd aan het Havenplein!
Geopend op afspraak.

Behangkunstenaars Jaap Snijder en Marcelo Gimenes van Snijder&CO zijn gespecialiseerd in handgeschilderd behang en ontwerpen kleurrijke voorstellingen. Hun iconische behangsels zijn volledig met de hand vervaardigd zodat de ambachtelijke technieken in ere worden gehouden. Net als de grote Nederlandse behangselschilders zoals Aert Schouman en Jurriaan Andriessen schilderen met veel geduld bloemen, planten en vogels.

Inspiratie halen zij overwegend uit de Europese natuur. In tegenstelling tot Chinoiserie, is het handgeschilderde behang van Snijder&CO een contemporaine versie van deze historische voorganger. Vandaar dat zij hun tuinen van papier met een knipoog ook wel Dutchoiserie noemen. Zij werken uitsluitend met lokale pigmentverf en hoogwaardig vliesbehang waardoor er een volledig Nederlands kwaliteitsproduct ontstaat.

Openingstijden

Atelier en showroom in Zierikzee open op afspraak

Contact

Snijder&CO
Havenplein 18 in Zierikzee
4301 CB Middelharnis
Nederland
Tel: +31 6 414 91 226

snijder-co.nl

9 dagen geleden bijgewerkt

  • Schilderkunst
  • Architectuur
  • Design
  • Ruimtelijk

Stuur een bericht naar Snijder&CO