Red Stamp Art Gallery

Expositie is afgelopen

CENTAUROMACHY

Tentoonstelling 23-12-2017 t/m 03-02-2018 > Amsterdam
Red Stamp Art Gallery CENTAUROMACHY
Red Stamp Art Gallery CENTAUROMACHY (2)
Christian Zanotto - HOLLYWOOD BATTLE - 2017 - Digital mixed media, rendering of virtual sculpture, fine art inkjet print (UltraChrome HDR inks with Epson Stylus Pro) on Hahnemühle Photo Rag Baryta paper 315 gsm - cm. 177 x 88 x 3,5
Red Stamp Art Gallery CENTAUROMACHY (3)
Christian Zanotto - MOON DOLLAR BATTLE (detail) - 2017 - Digital mixed media, rendering of virtual sculpture, ultraviolet print on crystal panel, metallic pigments, artist's design frame - cm. 250 x 125 x 5
Red Stamp Art Gallery CENTAUROMACHY (4)
Christian Zanotto - MOON DOLLAR BATTLE (detail) - 2017 - Digital mixed media, rendering of virtual sculpture, ultraviolet print on crystal panel, metallic pigments, artist's design frame - cm. 250 x 125 x 5
RED STAMP ART GALLERY

presenteert

CHRISTIAN ZANOTTO

CENTAUROMACHY

TENTOONSTELLING: 23 DECEMBER 2017 – 27 JANUARI 2018 > VERLENGT TOT 3 FEBRUARI 2018

CURATOR: SONIA ARATA

ADRES: RUSLAND 22 – 1012 CL AMSTERDAM – NL

Red Stamp Art Gallery is blij u CENTAUROMACHY te mogen presenteren, de solotentoonstelling van Christian Zanotto die gecureerd wordt door Sonia Arata. De expositie vindt plaats van 23 december 2017 tot en met 3 februari 2018 in de galerie in het hart van het historisch centrum van Amsterdam.

De tentoongestelde werken worden na hun première op belangrijke evenementen met internationaal aanzien voor het eerst in Nederland geëxposeerd: een verzameling recente werken op kristal, videokunstwerken en een holografische theca, die krachtige en raadselachtige figuren ten tonele voeren met een intense aantrekkingskracht. De complexe composities met hun talloze verfijnde en geraffineerde details rijzen op uit een innemende zwarte en spiegelende achtergrond.

Het gaat om virtuele sculpturen, die met vaardigheid geschapen zijn dankzij een unieke toepassing van digitale media, waarbij plasticiteit en materiële tastbaarheid van traditionele schilder- en beeldhouwtechnieken verenigd worden met de onstoffelijkheid, lichtheid en alomtegenwoordigheid van de getallenwereld; het is een artistieke verkenning die zich kenmerkt door constante experimentatie, studies naar perceptie en visie, een zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen en nog onbekende cognitieve aspecten. De visuele kosmos die gecreëerd wordt is opgebouwd als een symbolisch alfabet, in de verbeelding waarvan verleden, heden en toekomst zich vermengen.

De leidraad is het thema van de centauromachie en van de strijd, onophoudelijke spanning van verovering en suprematie, vitale opeenstapeling van krachten en driften, in de vorm van een kleurrijk en compositorisch wandtapijt, waarin aanvaring en balans zich afwisselen, speelveld van gecompliceerde dynamieken van creatie en vernietiging, textuur waarin de verweving van tegengestelden gevarieerde gestalten schept; in de mythologische figuur van de centaur ligt het schommelende evenwicht tussen de krachtige energie der instincten, de brute en ongecontroleerde kracht, de prikkel der impulsen en de rationaliteit en het licht van het intellect, de wijsheid en het inzicht opgesloten: twee tegengestelde sferen die, bij hun vereniging, het leven kunnen geven aan harmonieuze of verontrustende resultaten.

De werken bevatten een samenhangend geheel aan verwijzingen naar actuele en tegelijkertijd universele thema’s en gebeurtenissen, van het niveau van het zelf en het individu tot aan dat van de massa, en de sfeer van geheimzinnige en hiëratische entiteiten en donkere krachten, zinspelingen op veronderstelde regels en verborgen intriges, in een uitgebreide emblematische voorstelling van diverse aspecten van onze tijd.

Enkele van de tentoongestelde werken:

MOON DOLLAR BATTLE (2017), groot werk op paneel van kristal, dat voor het eerst gepresenteerd is bij de Biënnale “Le Latitudini dell’Arte”, voor de derde editie Duitsland/Italië in het Palazzo Ducale van Genua, gecureerd door Virginia Monteverde met een kritische presentatie van Carmelo Strano. Het werk is een verwijzing naar de strijd om de verovering van de maan, symbool van een utopisch streven richting het onbereikbare, in een nieuw soort Babel waarin de antieke en moderne mens, oosterse en westerse elementen, wapens, machinerie voor het bereiken van de maanlanding en technologisch onderzoek zich verbinden in een soort van moderne metope in militaire versie; het gehele oppervlak van het reliëf, haast een grote geografische kaart met metaalkleuren, is bedekt met dollarbiljetten, met daarop het bekende credo “In God We Trust”.

Daarnaast de video-installatie MOON DOLLAR BATTLE STEREO SCENES (2017): op twee naast elkaar geplaatste schermen wisselen vier verzamelingen beeldhouwwerken, gemaakt van het lichaam van bovengenoemde groep, zich in rap tempo af in een dynamische en gespiegelde reeks, die verschijnt als een paradoxaal “kruisvuur” vanuit de “ramen” van de schermen: het is haast een visueel mitrailleursalvo, een explosie van wapens en vuur vertaald naar digitaal licht, verwijzing naar de binoculariteit van ons gezichtsvermogen en analogie tussen de agressiviteit in de ogen van de toeschouwer en het oorlogsthema, in de bijna-verblinding veroorzaakt door de lichtflitsen van het snelle heen en weer gaan van bewegingen, licht en kleur.

De werken pogen de manier van kijken en beeldvorming van de menselijke geest te onderzoeken en te kijken hoe dit verandert in diverse historische perioden. Hierbij gebruiken en testen ze perceptieve en stereoscopische mechanismen: de weergaves van de figuren, die verkregen zijn door foto’s te nemen vanuit drie verschillende hoeken en in verschillende kleurengamma’s, zijn in de werken aan de wand naast elkaar geplaatst en in een loop weergegeven in de videoscènes, waarbij een onmiskenbaar driedimensionaal effect en visuele impact ontstaan.

HOLLYWOOD BATTLE (2017), eerste exemplaar van de kunstenaar van fine art print op barietpapier, geëxposeerd ter gelegenheid van de “Layers of Art” in het Vigadopaleis in Boedapest, wordt hier vergezeld door een gelijknamige video: de figuur ontrafelt zich in een kleurrijke en schilderachtige strook, met diverse transparente gedeelten en nuanceringen. Het thema van de strijd wordt hier op een meer klassieke en Michelangelesque wijze uitgewerkt, waarbij nadruk wordt gelegd op de spiermassa’s, de opmerkelijke poses van de personages en de huid van elke afzonderlijke figuur, die bedekt wordt door een eigen “decoratie”, haast een incisie, die doet denken aan ingewikkelde tribale tattoeages.

De holografische theca HIMSELF-PORTRAIT (2017) is speciaal gerealiseerd voor de recente uitnodiging om de exposeren op de eerste editie van ETHEREA, overzichtstentoonstelling van multimediale kunst, gecureerd door Virginia Monteverde, in het Museo di Sant’Agostino en Palazzo Ducale van Genua, met presentatie van kunstcritica Viana Conti en van de filosoof, socioloog en massamediaspecialist Derrick de Kerkckhove.
Dit werk, gebaseerd op het thema van het zelfportret dat hier op moderne wijze geïnterpreteerd is, een geanimeerd borstbeeld, confronteert de toeschouwer met de digitale ruimte, een daadwerkelijke en nog uit te diepen dimensie waarmee we ons nog moeten leren verhouden, die fysiek begrensd wordt door een theca, in het centrum waarvan de kunstenaar zichzelf virtueel weergeeft, om zo kortsluiting te creëren.
Het werk bevat verwijzingen naar talloze vraagstukken waaronder het begrip van het digitale zelf dat in zijn meest extreme implicaties leidt tot het idee van identiteit als schijn, avatar, holografische robot, onstoffelijke “golem”: een concept dat, samen met de ontwikkelingen in gentechnologie en mogelijke toekomstige hybride biologisch-mechanische mengvormen, verwijst naar een nieuwe “eeuwigheid”.
Is het een portret van een menselijk gezicht dat ons aankijkt of is het eerder de weergave van een androïde die daarop lijkt? Geïmpliceerd worden diverse vraagstukken omtrent persoonlijkheid en uniciteit, natuurlijkheid en kunstmatigheid ; in dit tijdperk waarin onderzoek en wetenschappelijke theorieën de traditionele kijk op ruimte, tijd en materie totaal omverwerpen, kiest Christian Zanotto de holografische projectie om een visie op het zelf en op de persoonlijkheid te vertolken die een steeds vluchtigere en meer etherische vorm krijgt.

CHRISTIAN ZANOTTO
CENTAUROMACHY
Tentoonstelling: 21 December 2017 – 27 Januari 2018 > Verlengt tot 3 Februari 2018
Curator / Teksten: Sonia Arata
Openingstijden: Woe/Zat, 13:00/18:00 en op afspraak


Red Stamp Art Gallery
Rusland 22 - 1012 CL Amsterdam – NL
info@redstampartgallery.com
http://www.redstampartgallery.com/
Tel.: +31 20 4208684
Mob. NL: +31 6 46406531
Mob. IT: +39 347 1917003
Red Stamp Art Gallery Amsterdam

Red Stamp Art Gallery is a contemporary art gallery based in Amsterdam and active since 2005; it is located in the heart of the historical center in an eighteenth century building. The gallery presents artworks by talented international artists, with a deepening on Italian authors. The exhibited expressive forms range from painting, drawing and sculpture to digital art, photography, video art, installation, performance. Red Stamp Art Gallery's attention is always paid to the high formal and conceptual quality of the works.

Contact

Red Stamp Art Gallery
Rusland 22
1012 CL Amsterdam
Nederland
Tel: +31 020 4208684

www.redstampartgallery.com

2018 dagen geleden bijgewerkt

Stuur een bericht naar Red Stamp Art Gallery