Metro54
SNAPSHOTS: Daddy Party by Chupan Atashi

Een zoektocht naar geheugen en transformatie door Chupan Atashi
Daddy Party is een nieuw werk van de Iraanse kunstenaar Chupan Atashi gecureerd door curator en kunstenaar Radna Rumping. De tentoonstelling bij Metro54 ontvouwt zich als een intens onderzoek naar pijn, zorg, lichamelijkheid en seksualiteit. Voor Atashi vormt pijn een middel tot transformatie, een manier om trauma te overstijgen: “De wond moet aangeraakt worden zodat genezing mogelijk is.” In Daddy Party komen sculptuur, fotografie, video, schilderkunst, performance en tekst samen in een lichamelijk en zintuiglijk landschap. Elementen in de werken ondergaan letterlijke transformaties: bananen en limoenen composteren, aardappelen ontspruiten en wortels groeien – gevoed door een organisch proces van twee jaar in het atelier.
De tentoonstelling is een uitnodiging om mee te reizen met Daddy, die in Atashi’s werk verschijnt als gids en minnaar, te midden van koloniale ruïnes. In gebaren van camp en glinsterende spot ontmantelt Daddy de krachten van imperium en patriarchaat en nodigt de toeschouwer uit tot een reis langs verlangens, verval en transformatie. Tegelijkertijd opent de tentoonstelling een ruimte waar wonden met aandacht verzorgd worden en waar kwetsbaarheid een centrale plaats krijgt.
In performances als New Animals wordt pijn een drempel naar trance en genezing, terwijl de dromerige animatiefilm Endless Loop nieuwe ritmes en tijdslijnen laat ontstaan, bevolkt door dieren die zich vermenigvuldigen en transformeren. Ook eerder werk keert terug in een nieuwe gedaante: de Tehran’s Self Portraits (2008–2010) worden opnieuw gepresenteerd als Horizon of Ass, waarin de kunstenaar regimes van zichtbaarheid en representatie kritisch ondermijnt.
Daddy Party belichaamt de paradox van een collaboratieve solotentoonstelling, in lijn met Metro54’s SNAPSHOTS-serie, waarin het format van de solotentoonstelling kritisch wordt bevraagd. De tentoonstelling is gecureerd door Radna Rumping en tot stand gekomen in samenwerking met Saman Mahdavi, YuJing Liu, Amirhossein Sadeghzadeh, Tewa Barnosa, Chaarbeat, Avoidstreet, Maxe Crandall en het team van Metro54. Het project omvat performances, een meerstemmige zine, een publieksprogramma, T-shirts als draagbaaraandenken en de productie van een nieuwe film.
Metro54 is a space for global sonic, cultural and artistic practices, gathering(s), (un)learning, histories, grassroots community work, spatial politics and transformative justice.Together with artists, thinkers, activists, neighbors, writers and hustlers Metro54 organizes pluriversal programs, exhibition projects, collaborations, listening sessions, weekenders, research projects, conversations and take-overs.
Prelude
Since 2009 Metro54 has taken on many different shapes, forms and methodologies. We have organized festivals, (street)exhibitions, radio-shows, insta-lives, (group)shows, installations, zines, manifestations, experiments and gatherings. In the early years, from 2010 to 2012, our projects mainly took place in Amsterdam Zuid-Oost and greater Amsterdam. Where we organized festivals, club nights, rap-cyphers, exhibitions, block parties and the public art festival Art Bomb.
In 2015 Metro54 decided to shift focus and centralize the experimental spirit of the platform, and work across various spatial contexts in the Netherlands. We initiated and realized projects in Rotterdam (Blueprint; Whose Urban Appropriation Is This?), Eindhoven (This is a Take-Over: Researching Remix) and Amsterdam (Funeral for Street Culture, We Out Here, This Window is a World, Breathing in Babylon).
Openingstijden
Thursdays, Fridays & Saturdays 12pm – 5pm
Contact
Metro54
Westerdoksdijk 597
1013 BX Amsterdam
Nederland
www.metro54.nl

23 dagen geleden bijgewerkt
Tentoonstellingen van Metro54
#Nu te zien
- Schilderkunst
- Beeldhouwkunst
- Fotografie
- Manifestatie
- Multimedia
- Installatie
- Conceptueel
- Diversen