Ateliers BaZtille

Expositie is afgelopen

Alles

Tentoonstelling 22-10-2011 t/m 27-11-2011 > Zoetermeer
Ateliers BaZtille Alles
Jan Groeneveld wzn
Ateliers BaZtille Alles (2)
Een van de werken van Jan Groeneveld wzn.
Kunstenaar werd gedreven door het verhaal
Expositie ‘Alles’ bewijst onsterfelijkheid Jan Groeneveld

Jan Groeneveld ging voor niet minder dan alles. De kunstenaar vond het dan ook ‘een klerestreek’ dat de dood hem op 12 november 2009 op 79-jarige leeftijd kwam halen. Dat hij in zijn grote haast om het hele verhaal te vertellen, te schilderen en uit te beelden toch onsterfelijk is geworden, bewijst een grote overzichtstentoonstelling die op zijn tweede sterfdag in BaZtille wordt geopend.

Atelier- en kunstcentrum BaZtille bewijst zo eer aan Groeneveld, die er letterlijk kind aan huis was. Robert Verhaaf: “Aan de ‘geboorte van BaZtille heeft Jan in de Ronde Tafelgesprekken een cruciale rol gespeeld. Kwam Jan eenmaal het terrein op en was hij van zijn fiets afgestapt dan stapte hij in een andere wereld. Ruimte zoekend voor zijn beeldende verhalen. Hij moest het kwijt.” Groeneveld kwam er graag, niet om er te werken – dat deed hij in het atelier dat hij deelde met Rini van Leeuwen - maar om op te laden. Hij was gesteld op bedrijvige sfeer die er in de grote ruimte hing. En precies die omgeving leent zich uitstekend voor de talrijke, vaak grote werken van Groeneveld.
Veel er van zullen in BaZtille te zien zijn, vanaf de opening op zaterdag 12 november om 16.00 uur tot en met zondag 27 november.
Jan Groeneveld was een bijzondere Zoetermeerder. Hij wisselde graag van gedachten, las veel, verdiepte zich in de geschiedenis en maakte graag lange wandelingen, zowel in de bergen als in de polder – de klei en het veen waarin hij was geboren. Groeneveld zat altijd vol boeiende verhalen. Die eigenschap is ook bepalend voor zijn beeldende werk.

Politie
Aanvankelijk bestond dat vooral uit grote, kleurige, maar streng abstracte schilderijen. Hij meed destijds ook het contact met andere kunstenaars. Zoals hij ook een muur optrok tussen zijn leven als kunstenaar en zijn werk als politieman. Dat werk koos hij, omdat de wisselende diensten, de relatief grote vrijheid en een vroeg pensioen zijn leven als kunstenaar mogelijk maakten. Wat overigens niet wil zeggen dat hij zich niet inzette voor het politiewerk. Alles wat Jan Groeneveld deed, wilde hij goed doen.
Als zijn loopbaan bij de politie er eind jaren tachtig op zit, wordt het verhaal de grote drijfveer achter zijn werk. Of het nu resulteerde in een tekst, gedicht, tekening, schilderij of ruimtelijk werk: alles begon met pen en papier, waarmee Groeneveld zijn gedachten formuleerde en schetsen maakte. Dan maakte hij een rituele gang naar Harolds in Rotterdam, waar materialen werden ingekocht. Vervolgens spande hij het doek op en maakte hij een eerste opzet in houtskool. “Maar ook tijdens het schilderen bleef hij erover denken”, vertelt Rini van Leeuwen over dat proces. “Het was zelden in één keer af.”

Deuren
Midden jaren negentig opende Groeneveld letterlijk en figuurlijk de deur naar figuratieve kunst. Deuren, altijd te vinden bij het grofvuil of de sloop, bleken een prima ondergrond voor vergeten bussen lak. Groeneveld schilderde wat erin hem opkwam, maar dat ging het toeval voorbij. En ook het abstracte. Gestimuleerd door Van Leeuwen, die hem aanmoedigde om de figuren die in zijn verhalen voorkwamen ook echt te tekenen, verschenen er poppetjes, vissen, hartjes, teksten, maar ook vliegtuigjes, bommen, hakenkruisen in de voorstellingen.
Het resulteerde in 1996 in een tentoonstelling van twaalf deuren met aan weerszijden iconen in gouden posten, opgesteld in een kring op een schiereiland in de Dobbeplas. Het project was de neerslag van Groenevelds denken over het leven. “Je wordt geboren en je komt terecht in een cirkel met deuren. Nieuwsgierige mensen gaan op zoek, gaan door een deur en komen iets dichter bij het geheim achter alles. En over onszelf”, zei hij erover.

Gedrevenheid
Toen de dood zich een paar jaar geleden aankondigde, kreeg Groeneveld vleugels. Hij bleef gedreven doorwerken, maar meer lucide en doelgerichter. In een verbeten strijd tegen de hem toebemeten tijd schafte Groeneveld een meterslange rol tekenpapier aan en gaf zichzelf de opdracht die vol te tekenen. In Oost-Indische inkt verschenen figuren, taferelen, monsters, landschappen, landkaarten, pijlen. Soms wat vertroebeld door de medicijnen zette hij zich als een waardig erfgenaam van Jeroen Bosch en M.C. Escher aan zijn taak.
Het werd zijn vlucht naar Isfahan.
Als de Perzische tuinman die te paard aan de dood trachtte te ontkomen, moest Jan Groeneveld op 12 november 2009 zijn pen neerleggen.



“Alles”
Overzichtsexpositie werken van Jan Groeneveld
12 t/m 27 november 2011
BaZtille Ateliers
Rokkeveenseweg 46c
2712 XZ Zoetermeer
Geopend: do/vr/za/zo. van 13.00 – 17.00 uur.
www.baztille.nl
Ateliers BaZtille Zoetermeer
de oprijlaan naar Ateliers BaZtille, 2712XZ 46C

Zie voor informatie de website van Ateliers BaZtille en de eraan gerelateerde kunstenaars.

www.ateliersbaztille.nl

Openingstijden

Donderdag t/m Zondag van 13.00 - 17.00uur

kunstenaars werkzaam in Ateliers BaZtille

Jeroen Verheugd, Petra Wiek, Hans Feij, Alain Jonges, Jose Koebrugge, Hortense de Kooter, Robert Verhaaf, Roelf Toxopeus & Justin Bennett, Monique van der Mije, de groep "OOCHOO " t.w. Jurgen van Dorp & Reinier van Dorp; Trudy Drost, Rita vd Werf, Perry van Amstel, Elise Eekhout, Els van Lieshout, de groep " Touche " t.w. Sander Harteveld & Thorwald van den Akker; Audio: Sander van Dijck & Tim Biesta; , & gastkunstenaars die tijdelijk werkzaam zijn in het ateliercomplex

Stuur een bericht naar Ateliers BaZtille