Galerie Wilms
Expositie is afgelopen
Verweven Aarde
Tentoonstelling 10-10-2021 t/m 24-12-2021 > Venlo
In de tentoonstelling Verweven Aarde toont Galerie Wilms 3 kunstenaars die zich allen op een geheel eigen wijze laten inspireren door de natuur. Al eeuwenlang geldt de natuur als thema, inspiratiebron en als plek voor contemplatie. In de hedendaagse kunst is het thema natuur actueler dan ooit.
Sandra Kruisbrink (Laren 1961)
Sandra Kruisbrink is een hedendaagse tekenaar. Haar tekeningen zijn doorwerkt en ontstaan uit een zeer arbeidsintensief en haast meditatief proces.
De winterse stilte, leegte en ongereptheid zijn haar belangrijkste inspiratiebronnen. Sandra Kruisbrink reist regelmatig naar plaatsen waar die natuur nog te vinden is, bijvoorbeeld in de Zwitserse Alpen of de fjorden van Scandinavië, ver van de bewoonde wereld. Kruisbrink schept in haar tekeningen een wereld waar stilte heerst. Stilte, die steeds schaarser is in ons leven, net als ongerepte natuur.
De werken die wij in deze tentoonstelling tonen zijn allen tot stand gekomen naar aanleiding van haar residency in Noorwegen. Nieuwsgierig naar wat er zou gebeuren als ze een langere tijd in een geïsoleerd landschap zou doorbrengen, verbleef Kruisbrink in de winter van 2019 twee maanden in een klein dorp aan het Hardangerfjord, omringd door besneeuwde bergen. Het was een waardevolle periode waarin ze tot een ander soort concentratie kon komen. Het continu geconfronteerd worden met een overweldigend landschap en isolement was een bijzondere ervaring.
Sandra Kruisbrink volgde haar opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Facultat de Belles Artes in Barcelona. Haar werk bevindt zich in diverse openbare en particuliere collecties o.a. in Spanje, Zwitserland, Brazilië, Nederland (o.a. Teylers Museum Haarlem en Stedelijk Museum Schiedam) en België (Musée d’ Art Moderne et d’Art Contemporaine, Liège en Museum voor Schone Kunsten Antwerpen).
Margot de Jager (Jakarta, Indonesië 1956)
De schilderijen van Margot de Jager zijn fantasierijke, imaginaire landschappen: plekken die alleen bestaan in de verbeelding van de kunstenaar. Zij refereert daarin bewust niet aan bestaande plekken, omdat het niet gaat om een afbeelding van het landschap, maar om een evocatie daarvan. Soms betreft het een landschappelijke scene; in andere werken zoemt ze in op een detail zoals een blad of een bloem. Je zou kunnen zeggen dat het gaat om verschillende landschappelijke sferen, waarbij ook het materiaal leidend kan zijn.
Uiteindelijk gaat het niet om het mooie plaatje, maar om iets op te roepen dat bij mensen een bepaalde emotie oproept, dat verder gaat dan de herkenbaarheid. Het gaat ook om verf, om kleuren en hoe dat een geheel vormt.
" Ik houd ervan te experimenteren met verf en met materiaal dat ik door de verf kan mengen zodat er een structuur ontstaat, de verf dikte krijgt. Waarbij de verf weerbarstig wordt. Dan begint het avontuur. Dat is allemaal van mij uit geredeneerd, maar vaak zeggen mensen, die mijn schilderijen bekijken, dat ze het zo ontstane landschap uit eigen ervaring kennen."
Bekijk het werk online van Margot de Jager
Warffemius (Den Haag 1956)
De natuur is een belangrijk thema in het veelzijdige oeuvre van Warffemius. In veel van zijn werken zien we verwijzingen naar planten en bomen. Vaak is de abstractie ver doorgevoerd met als resultaat eenvoudig gestileerde bomen en stammen met enkele takken, soms met een blad eraan. Teruggebracht tot hun essentie.
Warffemius is een veelzijdig kunstenaar. Hij maakt beelden, tekeningen en schilderijen. Sinds een paar jaar zijn Warffemius zijn ziijn schilderijen weer veel vrijer en opener geworden. Hij maakt zich los van de strenge stilering en schildert in dunne transparante verf tere twijgjes, stengels en paddestoelen. De recente schilderijen en tekeningen zijn wit en vol poëzie. In zijn beelden blijft hij wel voortbouwen op de streng gestileerde vormen uit de natuur. Deze werken zijn evenwichtig, sterk en poëtisch.
Sinds 2005 is Warffemius lid van de Potsdamer Gruppe, een Duits Nederlandse groep bevriende kunstenaars. Regelmatig exposeren ze samen. Lid zijn onder andere Hubertus von der Golz, Frank Michael Zeidler, Armando en Sjoerd Buisman. De laatste 4 jaar exposeert Warffemius regelmatig in musea in China. Zijn werk bevindt zich in diverse openbare en particuliere collecties (o.a. Teylers Museum Haarlem en Museum Voorlinden)
Sandra Kruisbrink (Laren 1961)
Sandra Kruisbrink is een hedendaagse tekenaar. Haar tekeningen zijn doorwerkt en ontstaan uit een zeer arbeidsintensief en haast meditatief proces.
De winterse stilte, leegte en ongereptheid zijn haar belangrijkste inspiratiebronnen. Sandra Kruisbrink reist regelmatig naar plaatsen waar die natuur nog te vinden is, bijvoorbeeld in de Zwitserse Alpen of de fjorden van Scandinavië, ver van de bewoonde wereld. Kruisbrink schept in haar tekeningen een wereld waar stilte heerst. Stilte, die steeds schaarser is in ons leven, net als ongerepte natuur.
De werken die wij in deze tentoonstelling tonen zijn allen tot stand gekomen naar aanleiding van haar residency in Noorwegen. Nieuwsgierig naar wat er zou gebeuren als ze een langere tijd in een geïsoleerd landschap zou doorbrengen, verbleef Kruisbrink in de winter van 2019 twee maanden in een klein dorp aan het Hardangerfjord, omringd door besneeuwde bergen. Het was een waardevolle periode waarin ze tot een ander soort concentratie kon komen. Het continu geconfronteerd worden met een overweldigend landschap en isolement was een bijzondere ervaring.
Sandra Kruisbrink volgde haar opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Facultat de Belles Artes in Barcelona. Haar werk bevindt zich in diverse openbare en particuliere collecties o.a. in Spanje, Zwitserland, Brazilië, Nederland (o.a. Teylers Museum Haarlem en Stedelijk Museum Schiedam) en België (Musée d’ Art Moderne et d’Art Contemporaine, Liège en Museum voor Schone Kunsten Antwerpen).
Margot de Jager (Jakarta, Indonesië 1956)
De schilderijen van Margot de Jager zijn fantasierijke, imaginaire landschappen: plekken die alleen bestaan in de verbeelding van de kunstenaar. Zij refereert daarin bewust niet aan bestaande plekken, omdat het niet gaat om een afbeelding van het landschap, maar om een evocatie daarvan. Soms betreft het een landschappelijke scene; in andere werken zoemt ze in op een detail zoals een blad of een bloem. Je zou kunnen zeggen dat het gaat om verschillende landschappelijke sferen, waarbij ook het materiaal leidend kan zijn.
Uiteindelijk gaat het niet om het mooie plaatje, maar om iets op te roepen dat bij mensen een bepaalde emotie oproept, dat verder gaat dan de herkenbaarheid. Het gaat ook om verf, om kleuren en hoe dat een geheel vormt.
" Ik houd ervan te experimenteren met verf en met materiaal dat ik door de verf kan mengen zodat er een structuur ontstaat, de verf dikte krijgt. Waarbij de verf weerbarstig wordt. Dan begint het avontuur. Dat is allemaal van mij uit geredeneerd, maar vaak zeggen mensen, die mijn schilderijen bekijken, dat ze het zo ontstane landschap uit eigen ervaring kennen."
Bekijk het werk online van Margot de Jager
Warffemius (Den Haag 1956)
De natuur is een belangrijk thema in het veelzijdige oeuvre van Warffemius. In veel van zijn werken zien we verwijzingen naar planten en bomen. Vaak is de abstractie ver doorgevoerd met als resultaat eenvoudig gestileerde bomen en stammen met enkele takken, soms met een blad eraan. Teruggebracht tot hun essentie.
Warffemius is een veelzijdig kunstenaar. Hij maakt beelden, tekeningen en schilderijen. Sinds een paar jaar zijn Warffemius zijn ziijn schilderijen weer veel vrijer en opener geworden. Hij maakt zich los van de strenge stilering en schildert in dunne transparante verf tere twijgjes, stengels en paddestoelen. De recente schilderijen en tekeningen zijn wit en vol poëzie. In zijn beelden blijft hij wel voortbouwen op de streng gestileerde vormen uit de natuur. Deze werken zijn evenwichtig, sterk en poëtisch.
Sinds 2005 is Warffemius lid van de Potsdamer Gruppe, een Duits Nederlandse groep bevriende kunstenaars. Regelmatig exposeren ze samen. Lid zijn onder andere Hubertus von der Golz, Frank Michael Zeidler, Armando en Sjoerd Buisman. De laatste 4 jaar exposeert Warffemius regelmatig in musea in China. Zijn werk bevindt zich in diverse openbare en particuliere collecties (o.a. Teylers Museum Haarlem en Museum Voorlinden)
Openingstijden
Do. - vr. 13.00 - 17.00
Za. 12.00 - 17.00
Eerste zondag van de maand
Tevens op afspraak
Contact
Galerie Wilms
Nieuwstraat 52
5911 JV Venlo
Nederland
Tel: 06-435 99 407
E-mail: info@galeriewilms.nl
www.galeriewilms.nl
59 dagen geleden bijgewerkt
Tentoonstellingen van Galerie Wilms
#Afgelopen
- Schilderkunst
- Fotografie
- Sculptuur
- Tekeningen