favorietenVerwijder uit favorieten

Jacob Bos

Meer...

Staphorsius - Natuurlijk Natuur

Tentoonstelling t/m 28-12-2019 > Westzaan
Jacob Bos Staphorsius - Natuurlijk Natuur

NATUURLIJK NATUUR

Alles heeft zo zijn ritme. Dat geldt ook voor onze jaarlijkse
expositie Natuurlijk Natuur. We zijn er trots op dat we dit jaar
het tweede lustrum mogen vieren van deze thema
tentoonstelling. Verschillende kunstenaars, zoals onder meer
Jos Aanraad, Léon van der Linden en Kees van de Nes, zijn
inmiddels een vaste waarde geworden. Maar ook dit jaar ver-
welkomen we weer kunstenaars die voor het eerst deelnemen.
Zo is er werk te zien van bijvoorbeeld schilderes Ala Khonikava,
beeldhouwster Hetty Heyster en glaskunstenaar Jacob Bos.
Ook de natuur heeft zijn ritme. We staan er niet altijd bij stil,
maar de jaarlijks terugkerende natuurverschijnselen zijn
natuurlijk heel boeiend en bijzonder. Er is ook een wetenschap
die zich hiermee bezig houdt; de fenologie. Deze wetenschap
onderzoekt de momenten in het jaar dat een plant bijvoorbeeld
ontluikt, gaat bloeien, vrucht gaat dragen en wanneer in de
herfst het blad verkleurt. Het zijn de pure wonderen van de
natuur.
Voor het terugkerende gedrag van dieren geldt hetzelfde; denk
hierbij aan de trekvogels die vaak enorme afstanden afleggen.
Veelal wordt er naar hun komst uitgekeken; en zo zijn ze er in
het voorjaar ineens. En zo zijn ze later in het jaar ook weer
vertrokken. Duizenden kilometers op reis naar een plek om te
overwinteren. En dat elk jaar weer.
Hoe weet de natuur wanneer het de tijd is om te lammeren, om
nestjes te bouwen, eieren te leggen of opnieuw tot bloei te
komen? Welke invloed hebben temperatuur, licht maar helaas
ook verandering van het klimaat op dit verschijnsel. Vooral de
klimaatveranderingen zijn een dreigend en actueel onderwerp.
Stellig zal het invloed hebben op de biodiversiteit zoals we die
kennen en het raakt de voedselketens. Dieren trekken naar
andere gebieden en passen zich aan op zoek naar andere
mogelijkheden van bestaan en om te kunnen overleven. Slagen
ze daar niet in dan worden ze met uitsterven bedreigd. Het
verleden laat hier de voorbeelden van zien.
De natuur die u in onze expositie ziet is door de kunstenaar vaak
naar de huidige werkelijkheid vastgelegd. In het achterhoofd
kan men zich afvragen hoe deze natuur er over een halve eeuw
zal uitzien. Hoe ziet dan de natuurlijke habitat van een bepaald
dier of plant eruit? Of heeft deze dan inmiddels de strijd
verloren en is uitgestorven? Kijken onze achterkleinkinderen
dan naar een schilderij uit deze expositie met natuur wat ze zelf
nooit zo gezien hebben? Heeft de kunstenaar in zijn werk iets
gedocumenteerd wat er toen ooit eens was?
Dat het klimaat door toedoen van ons allen verandert is een feit;
hierover mag geen twijfel zijn. Dat dit door sommige politiek
leiders, zelfs op wereldniveau, wordt ontkend en zelfs wordt
beschimpt is naïef en kortzichtig. Maatregelen om deze
klimaatverandering terug te dringen zijn voor ons en de biodi-
versiteit van vitaal belang. Het is de toekomst van onze aarde.
Met dit in gedachte kijkt men toch op een wat andere manier
naar de natuur in al zijn kleuren en vormen op deze expositie,
waar het is weergegeven in schilderijen en objecten. De natuur
lijkt ineens veel belangrijker te worden. Het geschetste beeld
krijgt hierdoor meer betekenis en kunstenaars krijgen naast de
artistieke rol wellicht ook een documentaire functie. Zij tonen
de schoonheid en het belang van Natuurlijk Natuur duidelijk
aan.

Wij wensen u veel kijkplezier !

Rina en Rob Staphorsius


Openingstijden
Dinsdag t/m zaterdag 9.00 - 17.00

Ook open op zondag:
6 en 20 oktober, 3 en 17 november,
1, 15 en 26 december (2
e
kerstdag)
van 13.00 - 17.00
en op afspraak: 075 - 614 30 00

Staphorsius Kunstgalerie
J.J. Allanstraat 287b
1551 RG Westzaan
tel. : 075-6143000

Jacob Bos

  • Schilderkunst
  • Fotografie
  • Glaskunst
  • Installatie
  • Conceptueel

ONBEWOGEN BEWEGING

een interview met Jacob Bos door Paul M. Borggreve (juli 2009 Moving Art Magazine)

Jacob Bos (1963) is een Fries, woonachtig in Drenthe en werkzaam in Groningen. Ik zoek hem op in zijn atelier gevestigd aan het Lage der A, een van de meest schilderachtige plekjes in de stad Groningen. Als ik binnenstap is Jacob net bezig met een glasobject, gemaakt van honderden kleine vierkantjes die samen een onnavolgbaar maar toch ritmisch patroon van kleur en licht vormen.

‘Het is nog niet af’, waarschuwt Jacob mij terwijl ik bewonderend naar zijn werkstuk kijk.
‘Het heet Timeshift. Dat is een serie waar ik op dit moment mee bezig ben. Tijdsverschuivingen. Ik probeer het beeld te vangen van de ervaring dat je sneller dan het licht reist. De verschuiving die je meemaakt als je in een snel rijdende wagen zit. Het verschil dat ontstaat in perspectief. Mijn uitgangspunt is geweest ‘Victory Boogie Woogie’ van Mondriaan, die in blokjes en lijnen het ritme van de muziek probeert te vangen. Zoiets doe ik hier met glas: vierkante plaatjes, gekleurd en kleurloos glas als bouwstenen voor een driedimensionale ervaring.’
‘Je noemt jezelf glaskunstenaar. Mijn eerste associatie is dan glasblazen.’
‘Glas is een prachtig materiaal waarvan veel mensen de fantastische eigenschappen vaak niet kennen. Het is een heel hard materiaal, maar ook kwetsbaar. Het lijkt stijf en toch kun je er alle vormen maken die je wilt. Glas biedt zoveel mogelijkheden. Voor de sculpturen die ik op dit moment maak, gebruik ik de vlakglasverlijmingstechniek: al mijn beelden zijn opgebouwd uit minuscule bouwdeeltjes, glasstroken, stukjes, soms nog kleiner dan een vierkante centimeter. Door lassen aan te brengen met een speciale UV-lijm vormen ze één geheel. Deze techniek is in basis heel eenvoudig, maar de uitwerking vereist heel wat: elk strookje moet op maat gesneden worden en gepolijst. Dan pas kan ik ze aan elkaar lassen. Elke las moet dertig seconden drogen….’
‘Dat klinkt als monnikenwerk.’
Jacob grijnst. ‘Niet alles is zo arbeidsintensief. Ik maak ook gebruiksvoorwerpen als lampen. Mijn voorliefde voor glas komt voort uit de brede mogelijkheden van het materiaal: van een eenvoudige vaas tot een complexe constructie . De glasstroken die ik in mijn werk gebruik zijn mathematische vormen: exacte rechthoeken, een uiterst sobere precieze basisvorm. Het wonderlijke is dat die starre basisvorm zich uitstekend leent om beweging vast te leggen, waarbij het glas ook nog het licht toevoegt.
Een mooi voorbeeld daarvan is mijn ontwerp voor de HISWA - award (brancheorganisatie voor watersportbedrijven). Op de eerste blik geeft het sculptuur de sensatie van twee vleugels, misschien van een opstijgende watervogel, in een sierlijke beweging. Toch zijn deze vleugels opgebouwd uit dunne glasstroken. Ik heb bij dit werk speciaal gekozen voor floatglas, vensterglas, omdat dat door het licht een azuurblauwe tint krijgt, de associatie met water ligt dan voor de hand. Zeker omdat het beeld gedeeltelijk gezandstraald is: het lijkt net of er een waas waterdruppels bovenop de vleugels ligt. Het beeld blijft door de tegenpolen die het materiaal glas in zich heeft altijd spannend: recht en stijf, ten opzicht van elegante, beweging, transparant ten opzichte van vorm, en de lichtbreking die in elke positie een unieke werking heeft.’
‘Je gebruikt meerdere soorten glas?’
Vensterglas is vaak mijn basis. Maar ik maak ook gebruik van kleur, zoals in de Timeshift-serie. Ik ben nu bijvoorbeeld ook bezig met een werk dat als uitgangspunt de draaiing van een DNA-keten heeft. Om kleur in de rotatiebanen tot zijn recht te laten komen hoef ik maar heel kleine stukjes te gebruiken. Door het licht spreidt de kleur zich van zelf. Gekleurd glas versterkt bovendien de dieptewerking van een beeld, omdat niet elk glas even transparant is. Ik maak gebruik van glas uit oude partijen van glazeniers. De gekleurde bouwstenen in mijn werk hebben een eerder leven gehad in kerken en boerderijen . Dat is ook zoiets moois van glas: het vergaat niet. Hoewel mijn sculpturen een modern, strak design hebben, gebruik ik er materiaal voor dat soms honderden jaren oud is.’
‘Toch kies je juist glas om beweging weer te geven.’
Beweging is op dit moment het thema in mijn werk. Er is niets dat stilstaat. Alles gebeurt in golven, rimpelingen, vloeiende lijnen, stromen. Een beeld is op zichzelf statisch. Het mysterie is dat een kunstenaar door gebruik van materiaal en vorm dat beeld tot beweging kan brengen. Dat is wat mij bezighoudt en fascineert.’

Ik werp nog een blik op het werk dat zelf nog in beweging is ‘Timeshift’. Het zonlicht speelt met de kleine oppervlakken die soms weerkaatsen, dan opslorpen, een blok dynamiek: onbewogen bewogen.


Bezoek de Handleiding HTMLBezoek de Handleiding HTMLBezoek de Handleiding HTMLBezoek de Handleiding HTML
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Openingstijden

Thuis alleen op afspraak. Maar U kunt ook Galerie 'Bij Leth' bezoeken:

Openingstijden: Woe t/m za van 11-17 uur. Laatste zondag v/d maand koopzondag

van 12-17 uur en op afspraak. Contact Galerie ‘Bij Leth' Hoofdstraat 18, 7811 EP Emmen Ingo Leth +31 (0)6 28 54 38 66

Jacob Bos Hoogeveen


Al mijn beelden zijn opgebouwd uit minuscule bouwdeeltjes, glasstroken, stukjes, soms nog kleiner dan een vierkante centimeter. Door lassen aan te brengen met een speciale UV-lijm vormen ze één geheel. Deze techniek is in basis heel eenvoudig, maar de uitwerking vereist heel wat

Jacob Bos Hoogeveen (2)

Stuur een bericht naar "Jacob Bos"