artemisia in kunstzaken

Expositie is afgelopen

Touch my heart senang

Tentoonstelling 22-11-2018 t/m 22-12-2018 > Leeuwarden
artemisia in kunstzaken Touch my heart senang
Gerda Maas
Ongoing Change I
polymeer, bladzilver, pigment, metaaldraad
110 x 55 cm
artemisia in kunstzaken Touch my heart senang (2)
Cobi Leentjes
It wie ljocht 2
mixed media; antislipmat, lampjes uit kerstverlichting
27 x 27 x 14
artemisia in kunstzaken Touch my heart senang (3)
Itie Langeland
New York #1
mixed media
30 x 36 cm
artemisia in kunstzaken Touch my heart senang (4)
Niki Fröhling
Vooruitzicht
strandvondst met geschilderde zon
62 x 74 cm
CH2018 vraagt om bezinning op kunst en op het programma. Geraakt door een betoog van de cultuurfilosoof Alain de Botton, en zijn uitspraak ‘touch my heart’, aangaande de rol van kunst, werd dat het uitgangspunt voor het hele jaar. Iedere expositie benadert dit gegeven vanuit een ander standpunt.

De deelnemende kunstenaars uit ‘de stal’ van artemisia zijn allemaal gevraagd een kunstenaar te bedenken waarmee ze graag zouden willen exposeren omdat hun werk qua thema aansluit bij hun eigen werk, maar waarvan de werkwijze totaal anders is.
Touch my heart senang is de laatste expositie in een serie van 8.

Gerda Maas
Senang betekent letterlijk: gelukkig, tevreden, behaaglijk in het bahasa Indonesia.
Gerda gebruikt het woord vaak, ze vindt het een mooi en krachtig woord.
Voor deze expositie ging Gerda op Senang letten; het ontdekken en binnenste buiten keren…
Hoe zag Senang er voor haar uit, welke kleur en vorm heeft het. Wanneer voelde ze zich Senang??
Op de laatste vraag kwamen de antwoorden snel.
‘Ik voel mij Senang achter mijn werktafel, in gezelschap van dierbaren, in de natuur, op
ontdekkingstocht in een nieuwe omgeving.
Tijdens mijn verdere zoektocht ontpopte Senang zich als een glibberig, niet te pakken laat
staan vast te houden kortstondige flits… Senang liet zich door mij nooit in een hokje duwen!
Deze flitsen roepen eigenlijk altijd verschillende kleuren en vormen op. Waarbij ik eerst dacht aan blauwen, groenen en vloeiende vormen kon Senang zich voordoen als rode, wegschietende vonken na een vuurwerkknal.
De vormentaal veranderde continue en Senang werd voor mij een vreemde, een complex gegeven.
Al verder zoekend kwam ik op orang yang senang hidupnya, de mens die blij in het leven staat. Dat werd mijn leidraad en Senang werd weer MIJN Senang. Het ultieme geluksmoment in verschillende verschijningsvormen. Dat piepkleine moment waarin alles even op zijn plek valt om daarna weer te vervagen. Al gaandeweg zag ik Senang aankomen om er optimaal van te genieten en het heel even te koesteren. Daarna kwam het werk als vanzelf.

Niki Fröhling
Alles wat bestaat is onder invloed van elementaire krachten aan veranderingen onderhevig.
Ik tracht de esthetische waarde van versleten voorwerpen te onderkennen en verder uit te beelden door de voorwerpen te conserveren en er een nieuwe betekenis aan toe te kennen.
Hierbij zijn civilisatieresten, vondsten van strand en straat, het uitgangspunt voor het te bewerken thema:
ALTLAST , WIEDERGUTMACHUNG, ALLES HEEFT ZIJN TIJD, BIOGRAFIEËN

Het is het fragment, dat volmaakt wil zijn. Het is het gedeelte dat over blijft, dat erom vraagt het geheel te herinneren. Het zijn de door het leven vorm gegeven resten van onze beschaving, die ik op het strand en op de straat tegenkom en die mij aanspreken. Het zijn onder de voet gelopen lotgevallen. Onder het voetlicht gebracht en in een vernieuwende context geplaatst, vragen zij opnieuw om aandacht. Wat vergeten is wordt herinnerd.
Met soortgenoten naast elkaar gezien ontstaat een beeld van het gemeenschappelijke lot. Ieder apart bekeken vertelt een eigen geschiedenis.
Ik zoek hun verhaal en vind mezelf.
Het met begrip blijven kijken en luisteren naar elkaar en het leren aanvaarden van tekortkomingen geeft de ruimte om gezamenlijk verder te komen.

Cobi Leentjes
Cobi Leentjes hergebruikt materiaal voor haar objecten. Functioneel materiaal waaraan veelal wordt voorbij-geleefd wordt instinctief gekozen. Wat volgt is een langdurige en intensieve relatie waarbij het lijkt te gaan over de vraag wie de baas is en wie bepaalt. Het antwoord op de vraag is niet eenduidig. Maar is de balans of spanning tussen vervreemding en herkenning eenmaal gevonden, dan verdwijnt de relevantie van de vraag. Ik ben oprecht trots op m’n materiaal als het in een object uit de anonimiteit van een vorig onopvallend leven is getreden.
‘Utljochting’ is de dubbelzinnige titel van het werk voor deze tentoonstelling. In en met licht komt alles beter tot haar recht, maar licht is even essentieel als broos. In frêle objecten komt de subtiliteit van beleving van licht tot uitdrukking. Het licht brandt weliswaar niet meer, maar is niet gedoofd.

Itie Langeland
Een foto is altijd het uitgangspunt van het werk van Itie Langeland. Naast borduurwerk zijn bepaalde gedeeltes van de foto’s weggesneden zodat kantachtige structuren ontstaan.
De opengewerkte werken worden los van de achtergrond ingelijst of opgehangen zodat een extra laag van schaduwen ontstaat.
Inherent aan het met de hand borduren en snijden is een grote mate van arbeidsintensiviteit, herhaling, geduld en aandacht; een meditatieve bezigheid die uitnodigt tot een trage manier van kijken, dit in tegenstelling tot de vluchtigheid van de snelle beelden waar we dagelijks mee worden geconfronteerd in de media.
artemisia in kunstzaken Leeuwarden

Gespecialiseerd in Noord-Nederlandse kunst
Zowel gerenommeerde - als talentvolle jonge kunstenaars
Gevarieerde (verhuur)collectie met nadruk op figuratie
Naast schilderijen, tekeningen en grafiek omvat de
collectie ook, op bescheiden schaal, sculpturen

Openingstijden

do, vr & za: 12.30 - 17.00 uur
en op afspraak

  • Schilderkunst
  • Keramiek
  • Fotografie
  • Grafiek
  • Tekeningen
  • Sieraden
  • Textiel

Stuur een bericht naar artemisia in kunstzaken