Kröller-Müller Museum

Expositie is afgelopen

Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement

Tentoonstelling 18-05-2019 t/m 15-09-2019 > Otterlo
Kröller-Müller Museum Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement
Charlotte Posenenske, Series DW Vierkantrohre / Serie DW Vierkante buizen, 1967 (reconstructie 2007), Galerie Mehdi Chouakri Berlijn / Series DW Square tubes, 1967 (reconstruction 2007), Galerie Mehdi Chouakri, Berlin
Courtesy of the Estate of Charlotte Posenenske and Mehdi Chouakri, Berlin Photo: Jan Windszus, Berlin
Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement | Lexicon van oneindige beweging in het Kröller-Müller Museum

Van 18 mei tot en met 15 september 2019 presenteert het Kröller-Müller Museum de tentoonstelling Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement | Lexicon van oneindige beweging. In deze eerste museale solotentoonstelling van Charlotte Posenenske in Nederland wordt ook voor het eerst de ruimtelijke ontwikkeling in Posenenske’s oeuvre in zijn geheel getoond.

Charlotte Posenenske (Wiesbaden, 1930-Frankfurt am Main, 1985) is een van de belangrijkste Duitse minimalisten. Haar werken bestaan uit series in een onbepaalde oplage. Volgens een aantal regels kunnen ze – ook door anderen – steeds opnieuw worden gemaakt en met elkaar worden gecombineerd. Met haar radicale en ‘democratische’ opvattingen over materiaal, productie en auteurschap heeft Charlotte Posenenske een stempel gedrukt op de conceptuele en minimalistische kunst van de jaren zestig.

Minimalistische series

Charlotte Posenenske begint als schilder, maar voelt zich beperkt door het platte vlak en zet al snel de stap naar ruimtelijke werken. In 1967 ontwerpt ze Serie B, een reeks concave en convexe vormen, hoekig en rond, in de kleuren rood, geel, blauw en zwart. De vormen worden als reliëfs aan de wand gehangen, maar ook als objecten in de ruimte geplaatst. In 1968 volgen Serie D en Serie DW, bestaande uit vierkante buiselementen, respectievelijk uitgevoerd in staal en karton, die door hun formaat en vorm doen denken aan ventilatieschachten. Met de beide series zet Posenenske de stap van op zichzelf staande objecten naar werken die een directe relatie aangaan met de architectuur en de ruimte soms zelfs geheel innemen. In latere werken vormt beweging een uitgesproken onderdeel, zoals bij de elementen van Serie E, die de bezoeker uitnodigen om deel te worden van het werk.

Band met Nederland

Al vroeg in haar loopbaan heeft Posenenske een band met Nederland. In 1968 introduceert de vermaarde galerie Art & Project in Amsterdam haar werk, dat grote verwantschap vertoont met de rationele, sobere opvattingen van Nederlandse kunstenaars, ontwerpers en architecten. Posenenske ziet bovendien een verband tussen het Hollandse landschap en minimalistische sculptuur. Dit blijkt uit persoonlijke aantekeningen en uit haar enige film: Monotony is Beautiful, opgenomen op Super 8 tijdens een reis door Nederland.

Participatie

Hoewel Charlotte Posenenske zichzelf niet beschouwt als een politiek kunstenaar, heeft ze een uitgesproken visie op de maatschappelijke verhoudingen, die volgens haar rationeel, concreet, toegankelijk en democratisch moeten zijn. Met haar werk wil ze hiervoor een standaard zetten: de gebruikte materialen zoals karton en staal zijn goedkoop, de werken worden voor vaste, lage prijzen verkocht en de samenstelling en installatie van haar modulaire systemen kan door ‘iedereen’ worden gedaan: kopers, tentoonstellingsmakers en zelfs het publiek. Posenenkse’s maatschappelijke betrokkenheid komt ook tot uiting in de installaties die ze uitvoert in openbare ruimtes, zoals luchthavens, treinstations, conferentiezalen en op straat.

Hedendaagse kunstenaars en Posenenske

Teleurgesteld in de maatschappelijke reikwijdte van de kunst laat Charlotte Posenenske in 1968 de kunstwereld achter zich en gaat sociologie studeren. Haar werk en haar opvattingen bieden echter nog steeds aanknopingspunten voor jongere generaties kunstenaars. In het Kröller-Müller Museum reageren Ruth Buchanan
(Te Ati Awa/Taranaki, 1980) en Yeb Wiersma (Groningen, 1973) op het werk van Charlotte Posenenske. Beide kunstenaars onderzoeken in hun werk de grens tussen kunst en dagelijks leven. Ruth Buchanan brengt een ontmoeting tussen kunst, een performer en het publiek tot stand met een installatie die op verschillende plekken in het museum te zien is. Yeb Wiersma ontwikkelt een nieuw geluidswerk, waarin zij de maatschappelijke opvattingen van Charlotte Posenenske bevraagt en ontregelt.
Kröller-Müller Museum Otterlo
Vincent van Gogh, Stilleven rond een bord met uien, begin januari 1889
Still life with a plate of onions, early January 1889
Kröller-Müller Museum Otterlo (2)
Georges Seurat, Port-en-Bessin, un dimanche, 1888
Kröller-Müller Museum Otterlo (3)
Piet Mondriaan, Compositie 10 in zwart wit, 1915
Kröller-Müller Museum Otterlo (4)
Installation Van Gogh Gallery
Kröller-Müller Museum Otterlo (5)
Émile-Antoine Bourdelle, La grande Pénélope, 1912

In het Kröller-Müller Museum vind je de op één na grootste Van Goghverzameling ter wereld: bijna 90 schilderijen en ruim 180 tekeningen. In de Van Gogh Galerij zijn in wisselende opstelling circa 40 werken van Vincent van Gogh te zien. Daarnaast zie je er topstukken van moderne meesters als Claude Monet, Georges Seurat, Pablo Picasso en Piet Mondriaan.

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag en feestdagen 10.00 – 17.00
Maandagen en 1 januari gesloten

Contact

Kröller-Müller Museum
Houtkampweg 6
6731 AW Otterlo
Nederland
Tel: (0318) 59 12 41

krollermuller.nl

1861 dagen geleden bijgewerkt

Stuur een bericht naar Kröller-Müller Museum