Kröller-Müller Museum
Expositie is afgelopen
Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement
Tentoonstelling 18-05-2019 t/m 15-09-2019 > Otterlo
Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement | Lexicon van oneindige beweging in het Kröller-Müller Museum
Van 18 mei tot en met 15 september 2019 presenteert het Kröller-Müller Museum de tentoonstelling Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement | Lexicon van oneindige beweging. In deze eerste museale solotentoonstelling van Charlotte Posenenske in Nederland wordt ook voor het eerst de ruimtelijke ontwikkeling in Posenenske’s oeuvre in zijn geheel getoond.
Charlotte Posenenske (Wiesbaden, 1930-Frankfurt am Main, 1985) is een van de belangrijkste Duitse minimalisten. Haar werken bestaan uit series in een onbepaalde oplage. Volgens een aantal regels kunnen ze – ook door anderen – steeds opnieuw worden gemaakt en met elkaar worden gecombineerd. Met haar radicale en ‘democratische’ opvattingen over materiaal, productie en auteurschap heeft Charlotte Posenenske een stempel gedrukt op de conceptuele en minimalistische kunst van de jaren zestig.
Minimalistische series
Charlotte Posenenske begint als schilder, maar voelt zich beperkt door het platte vlak en zet al snel de stap naar ruimtelijke werken. In 1967 ontwerpt ze Serie B, een reeks concave en convexe vormen, hoekig en rond, in de kleuren rood, geel, blauw en zwart. De vormen worden als reliëfs aan de wand gehangen, maar ook als objecten in de ruimte geplaatst. In 1968 volgen Serie D en Serie DW, bestaande uit vierkante buiselementen, respectievelijk uitgevoerd in staal en karton, die door hun formaat en vorm doen denken aan ventilatieschachten. Met de beide series zet Posenenske de stap van op zichzelf staande objecten naar werken die een directe relatie aangaan met de architectuur en de ruimte soms zelfs geheel innemen. In latere werken vormt beweging een uitgesproken onderdeel, zoals bij de elementen van Serie E, die de bezoeker uitnodigen om deel te worden van het werk.
Band met Nederland
Al vroeg in haar loopbaan heeft Posenenske een band met Nederland. In 1968 introduceert de vermaarde galerie Art & Project in Amsterdam haar werk, dat grote verwantschap vertoont met de rationele, sobere opvattingen van Nederlandse kunstenaars, ontwerpers en architecten. Posenenske ziet bovendien een verband tussen het Hollandse landschap en minimalistische sculptuur. Dit blijkt uit persoonlijke aantekeningen en uit haar enige film: Monotony is Beautiful, opgenomen op Super 8 tijdens een reis door Nederland.
Participatie
Hoewel Charlotte Posenenske zichzelf niet beschouwt als een politiek kunstenaar, heeft ze een uitgesproken visie op de maatschappelijke verhoudingen, die volgens haar rationeel, concreet, toegankelijk en democratisch moeten zijn. Met haar werk wil ze hiervoor een standaard zetten: de gebruikte materialen zoals karton en staal zijn goedkoop, de werken worden voor vaste, lage prijzen verkocht en de samenstelling en installatie van haar modulaire systemen kan door ‘iedereen’ worden gedaan: kopers, tentoonstellingsmakers en zelfs het publiek. Posenenkse’s maatschappelijke betrokkenheid komt ook tot uiting in de installaties die ze uitvoert in openbare ruimtes, zoals luchthavens, treinstations, conferentiezalen en op straat.
Hedendaagse kunstenaars en Posenenske
Teleurgesteld in de maatschappelijke reikwijdte van de kunst laat Charlotte Posenenske in 1968 de kunstwereld achter zich en gaat sociologie studeren. Haar werk en haar opvattingen bieden echter nog steeds aanknopingspunten voor jongere generaties kunstenaars. In het Kröller-Müller Museum reageren Ruth Buchanan
(Te Ati Awa/Taranaki, 1980) en Yeb Wiersma (Groningen, 1973) op het werk van Charlotte Posenenske. Beide kunstenaars onderzoeken in hun werk de grens tussen kunst en dagelijks leven. Ruth Buchanan brengt een ontmoeting tussen kunst, een performer en het publiek tot stand met een installatie die op verschillende plekken in het museum te zien is. Yeb Wiersma ontwikkelt een nieuw geluidswerk, waarin zij de maatschappelijke opvattingen van Charlotte Posenenske bevraagt en ontregelt.
Van 18 mei tot en met 15 september 2019 presenteert het Kröller-Müller Museum de tentoonstelling Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement | Lexicon van oneindige beweging. In deze eerste museale solotentoonstelling van Charlotte Posenenske in Nederland wordt ook voor het eerst de ruimtelijke ontwikkeling in Posenenske’s oeuvre in zijn geheel getoond.
Charlotte Posenenske (Wiesbaden, 1930-Frankfurt am Main, 1985) is een van de belangrijkste Duitse minimalisten. Haar werken bestaan uit series in een onbepaalde oplage. Volgens een aantal regels kunnen ze – ook door anderen – steeds opnieuw worden gemaakt en met elkaar worden gecombineerd. Met haar radicale en ‘democratische’ opvattingen over materiaal, productie en auteurschap heeft Charlotte Posenenske een stempel gedrukt op de conceptuele en minimalistische kunst van de jaren zestig.
Minimalistische series
Charlotte Posenenske begint als schilder, maar voelt zich beperkt door het platte vlak en zet al snel de stap naar ruimtelijke werken. In 1967 ontwerpt ze Serie B, een reeks concave en convexe vormen, hoekig en rond, in de kleuren rood, geel, blauw en zwart. De vormen worden als reliëfs aan de wand gehangen, maar ook als objecten in de ruimte geplaatst. In 1968 volgen Serie D en Serie DW, bestaande uit vierkante buiselementen, respectievelijk uitgevoerd in staal en karton, die door hun formaat en vorm doen denken aan ventilatieschachten. Met de beide series zet Posenenske de stap van op zichzelf staande objecten naar werken die een directe relatie aangaan met de architectuur en de ruimte soms zelfs geheel innemen. In latere werken vormt beweging een uitgesproken onderdeel, zoals bij de elementen van Serie E, die de bezoeker uitnodigen om deel te worden van het werk.
Band met Nederland
Al vroeg in haar loopbaan heeft Posenenske een band met Nederland. In 1968 introduceert de vermaarde galerie Art & Project in Amsterdam haar werk, dat grote verwantschap vertoont met de rationele, sobere opvattingen van Nederlandse kunstenaars, ontwerpers en architecten. Posenenske ziet bovendien een verband tussen het Hollandse landschap en minimalistische sculptuur. Dit blijkt uit persoonlijke aantekeningen en uit haar enige film: Monotony is Beautiful, opgenomen op Super 8 tijdens een reis door Nederland.
Participatie
Hoewel Charlotte Posenenske zichzelf niet beschouwt als een politiek kunstenaar, heeft ze een uitgesproken visie op de maatschappelijke verhoudingen, die volgens haar rationeel, concreet, toegankelijk en democratisch moeten zijn. Met haar werk wil ze hiervoor een standaard zetten: de gebruikte materialen zoals karton en staal zijn goedkoop, de werken worden voor vaste, lage prijzen verkocht en de samenstelling en installatie van haar modulaire systemen kan door ‘iedereen’ worden gedaan: kopers, tentoonstellingsmakers en zelfs het publiek. Posenenkse’s maatschappelijke betrokkenheid komt ook tot uiting in de installaties die ze uitvoert in openbare ruimtes, zoals luchthavens, treinstations, conferentiezalen en op straat.
Hedendaagse kunstenaars en Posenenske
Teleurgesteld in de maatschappelijke reikwijdte van de kunst laat Charlotte Posenenske in 1968 de kunstwereld achter zich en gaat sociologie studeren. Haar werk en haar opvattingen bieden echter nog steeds aanknopingspunten voor jongere generaties kunstenaars. In het Kröller-Müller Museum reageren Ruth Buchanan
(Te Ati Awa/Taranaki, 1980) en Yeb Wiersma (Groningen, 1973) op het werk van Charlotte Posenenske. Beide kunstenaars onderzoeken in hun werk de grens tussen kunst en dagelijks leven. Ruth Buchanan brengt een ontmoeting tussen kunst, een performer en het publiek tot stand met een installatie die op verschillende plekken in het museum te zien is. Yeb Wiersma ontwikkelt een nieuw geluidswerk, waarin zij de maatschappelijke opvattingen van Charlotte Posenenske bevraagt en ontregelt.
Openingstijden
Dinsdag t/m zondag en feestdagen 10.00 – 17.00
Maandagen en 1 januari gesloten
Contact
Kröller-Müller Museum
Houtkampweg 6
6731 AW Otterlo
Nederland
Tel: (0318) 59 12 41
krollermuller.nl
1861 dagen geleden bijgewerkt