Stedelijk Museum Schiedam

Expositie is afgelopen

Cool!

Tentoonstelling 03-11-2012 t/m 24-02-2013 > Schiedam
Stedelijk Museum Schiedam Cool!
Aanwinsten en hoogtepunten uit de collectie Seriële, systematische, fundamentele en radicale schilderkunst.

Het Stedelijk Museum Schiedam verzamelt en exposeert sinds de jaren vijftig moderne en hedendaagse Nederlandse kunst. Al in 1954 besluit het museum zich toe te leggen op het verzamelen van werk van ‘thans levende kunstenaars’. Het museum is dan een van de eerste instituten in Nederland dat kunst verzamelt van kunstenaars van de Nederlandse Experimentele Groep (later CoBrA). Dit vormt de basis voor een van de collecties van het museum: Experimentele en informele kunst 1945 – 1960.

Vanaf 1964 richt het museum zijn verzamelbeleid vooral op Nederlandse kunstenaars ‘die nog geen naam hebben verworven’, geheel in de geest van de beleidsdoelstelling die 10 jaar eerder was vastgesteld. Het jaar daarop wordt een kleine verzameling werken aangekocht van kunstenaars Peter Struycken, Ad Dekkers, Bob Bonies, Hans Koetsier, Daan van Golden en Pieter Engels. Deze aankoop in 1965 vormt, achteraf gezien, het startpunt van een andere kerncollectie in het Stedelijk Museum Schiedam, namelijk die van de Seriële, systematische, fundamentele en radicale schilderkunst. Het is een collectie die actuele ontwikkelingen signaleert in de abstracte kunst in Nederland. De collectie wordt nog steeds verrijkt en vormt naast de collectie Experimentele en informele kunst en de collectie Hedendaagse (sociaal en maatschappelijk geëngageerde) kunst, een belangrijke pijler van de gehele collectie van het museum.
Het afgelopen jaar is de collectie onder andere uitgebreid met schenkingen van kunstenaars Maria van Elk en Jan Maarten Voskuil. Het museum is de kunstenaars zeer erkentelijk voor hun bijzondere giften. Beide werken zijn opgenomen in de tentoonstelling Cool!, waarin naast het werk van Bob Bonies, Ad Dekkers en Daan van Golden ook het werk van jongere kunstenaars is te zien, waaronder dat van Jan Maarten Voskuil en Ronald de Bloeme. Van Ronald de Bloeme zijn het afgelopen jaar vijf schilderingen op papier aangekocht.
Lose One’s Balance van Maria van Elk is vervaardigd in 1986. Het is een tweezijdig wandreliëf dat aan de voorzijde donkerblauw is geschilderd. De achterzijde is geel. De kleuren verbeelden de nacht en de dag. Het reliëf is veelhoekig en hangt aan een spijker die door een van de gaten steekt. De balans voor het hangen is gevonden door het uitboren van grote gaten in het paneel, de sporen van deze handeling liggen onder het object op de vloer. Van Elk licht toe: ’Het gaat om het verdwijnen of oplossen van materie dat bij het vervaardigen van het object in gang wordt gezet. Het steeds opnieuw zoeken van een nieuw balanspunt veroorzaakt een verplaatsing van materiaal dat uiteindelijk op de grond ligt, waardoor het vlak verder oplost en uiteindelijk verdwijnt.’ Het is een mooie tegenstrijdigheid: in het streven naar perfectie (het in evenwicht hangen van het reliëf), lost het object steeds verder op.
Jan Maarten Voskuil’s There is No Point in Light Blue (2008) is op te vatten als een ruimtelijk schilderij. De gebogen latten van het frame waarop het beschilderde linnen is gespannen, maken het tot een ruimtelijke constructie. Het doek staat op de grond en is -door er om heen te lopen- te ervaren als een sculptuur. Het doek schaart zich in de traditie van het twintigste-eeuwse modernisme waarin niet langer nabootsingen van de werkelijkheid op het doek worden geschilderd, maar waarin de visuele elementen een op zichzelf staande werkelijkheid vormen. De geschilderde blauwe cirkel is bovendien gedeformeerd door de ‘uitwaaierende’ delen van het doek, waardoor het niet zich niet langer manifesteert als een punt: There is No Point in Light Blue.
Voor Ronald de Bloeme vormt de zichtbare werkelijkheid het uitgangspunt voor zijn schilderingen op papier en doek. Toch zijn ze zo gedefragmenteerd dat ze abstract worden. In feite zijn het geschilderde collages van geïsoleerde en uitvergrote symbolen uit de reclame en andere media. In zijn bewerking in hoogglanslak en matte enamelverf onderzoekt De Bloeme de codes en manipulerende werking van bekende symbolen op de kijker. Buiten de oorspronkelijke context missen ze bewust en onbewust hun uitwerking niet. De geschilderde composities zetten ons aan het denken over de wijze waarop we de verschillende visuele codes in het dagelijkse leven waarnemen en interpreteren.
Cool! laat zien hoe nieuwe aanwinsten zich verhouden tot de steeds breder wordende collectie Seriële, systematische, fundamentele en radicale schilderkunst van het Stedelijk Museum Schiedam.

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag: 10.00 - 17.00 uur
Eerste en Tweede Paasdag geopend
Eerste en Tweede Pinksterdag geopend
Gesloten op maandag, Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag

Contact

Stedelijk Museum Schiedam
Hoogstraat 112-114
3111 HL Schiedam
Nederland
Tel: (010) 246 36 66

www.stedelijkmuseumschiedam.nl

4166 dagen geleden bijgewerkt

Stuur een bericht naar Stedelijk Museum Schiedam