Galerie Maurits van de Laar

Expositie is afgelopen

Tomb of the Ordinary Man

Tentoonstelling 17-02-2019 t/m 17-03-2019 > Den Haag
Galerie Maurits van de Laar Tomb of the Ordinary Man
Jakup Ferri. zonder titel (Muscle Memory serie), detail, 2017, katoen op polyestergaas, 320 x 410 cm
Galerie Maurits van de Laar Tomb of the Ordinary Man (2)
Nare Eloyan. Me and my Sister, 2018, acryl en vernis op keramiek, 52 x 32 cm
Galerie Maurits van de Laar Tomb of the Ordinary Man (3)
Christie van der Haak. Kimono, zonder titel, 2016, couture: Ariuna Nina, print op zijde, 148 x 68 x 30 cm
Galerie Maurits van de Laar Tomb of the Ordinary Man (4)
Zeger Reyers. Till Death Do Us Part, 2016, porselein, koperglazuur, 20 x 23 x 34 cm
Galerie Maurits van de Laar Tomb of the Ordinary Man (5)
Marjolijn van der Meij. Zwanen, 2019, fotoprint op zijde, aluminiumtape, 49 x 36 x 6 cm en 57 x 32 x 7 cm
Tomb Of The Ordinary Man, samengesteld door Nare Eloyan (1988), toont kunst die dicht bij het dagelijks leven staat; als een soort etnografie van de urbane samenleving waarin de grens tussen high en low culture vervaagd is. Nare Eloyan vindt op markten en kringloopwinkels keramische vazen die ze ziet als materiaal dat de stedelijke omgeving haar aanreikt. Door ze te beschilderen verbindt ze haar kunst met de samenleving en geeft ze de vazen toegevoegde waarde. De wandkleden van Jakup Ferri (1981) hebben ook een aspect van hergebruik in zich. Met stukjes oude kleding maakt hij een mozaïek van een zomers zwembad met badende, liggende en spelende badgasten.

De expositie is opgezet als een totaalinstallatie, het grote textiel mozaïek van Jakup Ferri is centraal op de achterwand van de galerie, vrij in de ruimte hangen twee kimono’s van Christie van der Haak (1950). Marjolijn van der Meij’s (1970) vervormde fotoprints van kitscherige porseleinen beeldjes liggen als kostbaarheden in een vitrine, Zeger Reyers (1966) toont beeldjes van speelgoedaapjes die in porselein zijn gedoopt en gebrand in de oven.

In de voorruimte staat een lange tafel met de daarop de vazen van Nare Eloyan en aan de wand hangen twee tekeningen Elmar Trenkwalder (1959) in barokke keramische lijsten. Om naar de achterruimte te komen passeer je langs twee banen stof van Christie van der Haak die als een poort fungeren.

Wat deze werken verbindt is hun ambachtelijkheid en de ongekunstelde, speelse behandeling van alledaagse onderwerpen. Samen vormen ze de schatten in deze grafkamer, die geen blik biedt op het leven van een farao of koning maar op de eigentijdse leefwereld van de gewone man.
Galerie Maurits van de Laar Den Haag

De galerie, opgericht in 1991 in Den Haag, richt zich op werk waarin het persoonlijk engagement van de kunstenaar naar voren komt. In het programma is tekenkunst belangrijk omdat ideeën daar vaak het eerst vorm krijgen. Door het informele karakter en de directheid van het medium geeft de kunstenaars zich het meest bloot in het tekenen. De schilderkunst die getoond wordt is bijna altijd figuratief, ook hier is het persoonlijke belangrijk naast eigenheid of tegendraadsheid. Driedimensionaal werk heeft ook een uitgesproken persoonlijke vormentaal, ook is er onderzoek naar natuurlijk processen en nieuwe manieren om de ruimte te gebruiken. Daarnaast is er het besef, dat een galerie ook een podium voor experiment moet zijn. Minstens eenmaal per jaar realiseert een kunstenaar een installatie of project in de galerie.

Openingstijden

wo t/m za 12-18 u
laatste zondag vd maand 13-17 u

Stuur een bericht naar "Galerie Maurits van de Laar"