Galerie Maurits van de Laar

Expositie is afgelopen

Places we have never been before

Tentoonstelling 09-05-2021 t/m 05-07-2021 > Den Haag
Galerie Maurits van de Laar Places we have never been before
Robbie Cornelissen. Naked II (Something exists but you can't see it), 2021, potlood en grafiet op papier, 240 x 305 cm (foto Karin Vlugter)
Galerie Maurits van de Laar Places we have never been before (2)
Robbie Cornelissen. De Wachtkamer (Tokyo), 2019, potlood en grafiet op papier, 147,5 x 210 cm en the Space of Absence, 2019, grafiet op papier, 206,5 x 252 cm
Galerie Maurits van de Laar Places we have never been before (3)
Karin van Dam. zonder titel, 2020, wol, monofilement, piepschuim, metaal, 50 x 60 x 70 cm
Ontwikkeld en geproduceerd in het textiellab van het Textielmuseum Tilburg, met steun van het Mondriaan fonds.
Galerie Maurits van de Laar Places we have never been before (4)
Karin van Dam. gebreide objecten, ontwikkeld en geproduceerd in het textiellab van het Textielmuseum Tilburg, met steun van het Mondriaan fonds.
Karin van Dam (1959) en Robbie Cornelissen (1954) maakten in 2017 in de Cacaofabriek Helmond en tijdens de Biënnale van Karachi in 2019 gezamenlijke installaties waarin ze met hun tekeningen en objecten de grenzen tussen het platte en het ruimtelijke lieten vervagen.

Karin van Dam maakte eind 2017 met de Taiwanees-Canadese kunstenaar Ed Pien (1958) een reis door Canada waardoor haar aandacht verschoof van stedelijke structuren naar natuurlijke vormen en de geometrische patronen die daaraan ten grondslag liggen. Na de reis ontstond de serie 'The Path of the Caterpillar' waarin ze met brede grafiet stiften samengestelde cirkels tekent die verwijzen naar celstructuren. In het Textiellab van het Textielmuseum Tilburg ging ze experimenteren met een hightech breimachine waarmee ze ruimtelijke objecten produceerde die doen denken aan insecten, mossen en plantvormen.

Robbie Cornelissen maakte een andere ontwikkeling door met zijn serie 'The Space of Absence' die hij tijdens een residency in Japan in 2019 verder uitwerkte. Hij laat hierin zijn sturende rol als tekenaar van architectonische voorstellingen los door op A4 en A3 velletjes met grafiet in draaiende bewegingen tot een abstract beeld te komen. De grafiettekeningen hebben geen perspectivische diepte maar krijgen door ze in een grid te hangen een ruimtelijke structuur. Cornelissen laat de abstractie zo een belangrijkere rol spelen en geeft de toeschouwer meer ruimte om het werk te interpreteren. Hij werkt daarnaast ook door aan zijn bekende architectonische tekeningen, recent voltooide hij een nieuwe monumentale versie van 'Naked', waarin de grote hal in het Dogenpaleis in Venetië het uitgangspunt is.

In de galerie laten Robbie Cornelissen en Karin van Dam deze nieuwe werken zien in een installatie waarin het vlakke en ruimtelijke, het architectonische en organische in elkaar overlopen, maar ook het labyrintische en transparantie een rol spelen. Places we have never been before verwijst naar het verkennen van het begrip ruimte op zich maar ook naar de recente ontwikkelingen van beide kunstenaars die daarmee nieuwe gebieden in hun werk openen.
Galerie Maurits van de Laar Den Haag
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (2)
tentoonstelling Andrea Freckmann, Peter Vos, oktober 2020.
rechts: Peter Vos, Bird of Paradise, midden en links: Andrea Freckmann: Teppichbild en Rewkisiet
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (3)
tentoonstelling Dirk Zoete, Zogenaamd Mens, november, december 2019
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (4)
tentoonstelling 'Sinterklaas is niet bang', 25-jarige samenwerking Marcel van Eeden - Galerie Maurits van de Laar

De galerie, opgericht in 1991 in Den Haag, richt zich op werk waarin het persoonlijk engagement van de kunstenaar naar voren komt. In het programma is tekenkunst belangrijk omdat ideeën daar vaak het eerst vorm krijgen. Door het informele karakter en de directheid van het medium geeft de kunstenaars zich het meest bloot in het tekenen. De schilderkunst die getoond wordt is bijna altijd figuratief, ook hier is het persoonlijke belangrijk naast eigenheid of tegendraadsheid. Driedimensionaal werk heeft ook een uitgesproken persoonlijke vormentaal, ook is er onderzoek naar natuurlijk processen en nieuwe manieren om de ruimte te gebruiken. Daarnaast is er het besef, dat een galerie ook een podium voor experiment moet zijn. Minstens eenmaal per jaar realiseert een kunstenaar een installatie of project in de galerie.

Openingstijden

wo t/m za 12-18 u
laatste zondag vd maand 13-17 u

Stuur een bericht naar "Galerie Maurits van de Laar"