Galerie Maurits van de Laar

Expositie is afgelopen

Glück auf

Tentoonstelling 20-02-2022 t/m 27-03-2022 > Den Haag
Galerie Maurits van de Laar Glück auf
Diederik Gerlach, overzicht voorruimte, links serie Passage, midden Mon Père, rechts serie Ballade
Galerie Maurits van de Laar Glück auf (2)
Diederik Gerlach, Mon Frère, 2021, acrylverf op papier, 150 x 300 cm
Galerie Maurits van de Laar Glück auf (3)
Diederik Gerlach, achterruimte met serie Intermezzo, 2020, gewassen inkt op papier, alle 70 x 50 cm
Galerie Maurits van de Laar Glück auf (4)
Diederik Gerlach, Ballade VII, 2021, gewassen inkt en kleurpotlood op papier, 76 x 56 cm
Galerie Maurits van de Laar Glück auf (5)
Diederik Gerlach, Intermezzo II, 2020, gewassen inkt op papier, 70 x 50 cm
In de romantische vertelling Heinrich von Ofterdingen van de dichter Novalis wordt het beeld opgeroepen van een mijnwerker die afdaalt in het onderaardse en daar de schoonheid en het mysterie van de natuur intenser ervaart dan de mensen boven de grond. Diederik Gerlach (1956) ziet hierin een parallel met de kunstenaar die de afzondering nodig heeft om tot de kern van zijn kunst door te dringen. Je zou zijn tekeningen kunnen zien als een soort excursies door het onderbewustzijn, waarin hij zijn herinneringen en reflecties op het leven in nieuwe beelden probeert te vangen.

Op verzoek van Diederik Gerlach maakte Arjen Duinker (1956) het gedicht De Grond waarin Novalis’ metafoor van de mijnwerker naklinkt. Bij de expositie verschijnt de publicatie Glück auf, vormgegeven door Ben Faydherbe, waarin dit gedicht is opgenomen tussen twee series penseeltekeningen: Intermezzo en Ballade.

De titels verwijzen naar muziek uit de Romantiek, die in haar vrije, ironische denkwereld een inspiratie vormt. In de tekeningen creëert Gerlach een omgekeerde wereld, waarin vissen boven een antieke stad zwemmen, waar een ladder vrij kan staan zonder om te vallen en een organische vorm kan transformeren in een geometrische. Verder zijn in de tentoonstelling twee grote werken op papier te zien: Mon Père, een ode aan zijn vader en Mon Frère, een zelfportret waarin Gerlach zichzelf als broer ziet. In beide portretten zijn afbeeldingen verwerkt van vakantie herinneringen, oude reclames en geometrische figuren van Josef Albers.

Als gasten nodigde Diederik Gerlach Martin Assig (1959) en Tobias Gerber (1961) uit, kunstenaars met wie hij zich verwant voelt. Zij laten tekeningen en gouaches zien.
Galerie Maurits van de Laar Den Haag
tentoonstelling Dirk Zoete, Zogenaamd Mens, november, december 2019
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (2)
tentoonstelling 'Sinterklaas is niet bang', 25-jarige samenwerking Marcel van Eeden - Galerie Maurits van de Laar
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (3)
Elmar & Elisabeth Trenkwalder, overzicht duo expositie januari / februari 2023
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (4)
Henri Jacobs - GEOLOGIEËN & Plooien ploegen. Overzicht expositie april / mei 2023

De galerie, opgericht in 1991 in Den Haag, richt zich op werk waarin het persoonlijk engagement van de kunstenaar naar voren komt. In het programma is tekenkunst belangrijk omdat ideeën daar vaak het eerst vorm krijgen. Door het informele karakter en de directheid van het medium geeft de kunstenaars zich het meest bloot in het tekenen. De schilderkunst die getoond wordt is bijna altijd figuratief, ook hier is het persoonlijke belangrijk naast eigenheid of tegendraadsheid. Driedimensionaal werk heeft ook een uitgesproken persoonlijke vormentaal, ook is er onderzoek naar natuurlijk processen en nieuwe manieren om de ruimte te gebruiken. Daarnaast is er het besef, dat een galerie ook een podium voor experiment moet zijn. Minstens eenmaal per jaar realiseert een kunstenaar een installatie of project in de galerie.

Openingstijden

wo t/m za 12-18 u
laatste zondag vd maand 13-17 u

Stuur een bericht naar Galerie Maurits van de Laar