Galerie Maurits van de Laar

Laatste week

Anya Belyat Giunta, Diederik Gerlach, Dan Zhu - werk op papier

Tentoonstelling t/m 16-06-2024 > Den Haag
Galerie Maurits van de Laar Anya Belyat Giunta, Diederik Gerlach, Dan Zhu - werk op papier
Anya Belyat Giunta, Strangers 13, 2024, grafiet, (kleur)potlood op papier, 66 x 51 cm
Galerie Maurits van de Laar Anya Belyat Giunta, Diederik Gerlach, Dan Zhu - werk op papier (2)
Diederik Gerlach, Am Rhein (Rasend), 2024, inkt en acrylverf op papier, 70 x 50 cm
Galerie Maurits van de Laar Anya Belyat Giunta, Diederik Gerlach, Dan Zhu - werk op papier (3)
Dan Zhu, The Floating Seeds, 2022, aquarel, acrylverf op papier, 70 x 100 cm
Galerie Maurits van de Laar Anya Belyat Giunta, Diederik Gerlach, Dan Zhu - werk op papier (4)
Dan Zhu, The Full Moon Night, 2019, aquarel, inkt op fineer, 29,5 x 21 cm
Galerie Maurits van de Laar Anya Belyat Giunta, Diederik Gerlach, Dan Zhu - werk op papier (5)
Diederik Gerlach, Tränenlandschaften, Arm mit zwei Händen, 2023, inkt op papier, 32 x 24 cm
In het nieuwe werk op papier van Anya Belyat Giunta (1975) staat de geheime tuin
centraal. Een symbolische plek die we kennen als oertuin, tuin van de Hesperiden,
hof van Eden of hemels paradijs, waar het raadsel van het bestaan ligt verborgen en
diepe verlangens en angsten tevoorschijn komen. De tuinen hebben een uitbundige vegetatie en baden in een intens geel licht waarin figuren opduiken die zowel bizar
als aandoenlijk zijn. In andere tekeningen veranderen groteske gezichten en lichamen
met uitstulpende vormen in een soort intieme landschappen die opdoemen als in een halfslaap. Anya Belyat Giunta ziet ze als territoria van de ziel verborgen achter het direct waarneembare.
Diederik Gerlach (1956) maakte recent een reeks penseeltekeningen in bruine bister
tinten waarin hij bekende Duitse landschappen als de Rijnoevers of de Harz een nieuwe interpretatie geeft. Vergeleken met zijn precieze schilderijen op paneel hebben ze een
vrije en dynamische penseelvoering die beweging in het beeld brengt.
Je zou ze kunnen vergelijken met de Seelenlandschaften van Caspar David Friedrich waarin de innerlijke wereld en de emoties van de kunstenaar tot uiting komen in het landschap. Zoals vaak verwerkt Gerlach elementen als verticale lijnen met druppels of een zwierige draadfiguur in het beeld waardoor de vertrouwde landschappen ook iets vervreemdends krijgen.
Dan Zhu (1985) schakelt in haar werk van een macro naar een microniveau en past parallele perspectieven toe om verborgen energieën in de natuur zichtbaar te maken.
Haar voorstellingen hebben iets magisch, oren veranderen in vlinders en zaden verspreiden golvende lijnen die een interieur aftasten. De zogeheten Spirit Resonance uit de traditionele Chinese schilderkunst is daarbij belangrijk, niet de wetenschappelijk
accurate weergave staat voorop maar het wezen van een object of figuur moet worden gevangen. Voor Dan Zhu zijn de westerse en aziatische kunst even waardevol, het zijn verschillende wegen die naar hetzelfde doel leiden. In haar eigen woorden:
“Curators or art historians are always swimming along the river, but artists are jumping all over the place.”

Diederik Gerlach neemt na de expositie in de galerie deel aan de tentoonstelling Verhaald – Verbeeld in Museum Belvédère. Hierin tonen elf kunstenaars werk waarin persoonlijke ervaringen en herinneringen het vertrekpunt zijn.
22 juni t/m 22 september www.museumbelvedere.nl
Galerie Maurits van de Laar Den Haag
tentoonstelling Dirk Zoete, Zogenaamd Mens, november, december 2019
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (2)
tentoonstelling 'Sinterklaas is niet bang', 25-jarige samenwerking Marcel van Eeden - Galerie Maurits van de Laar
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (3)
Elmar & Elisabeth Trenkwalder, overzicht duo expositie januari / februari 2023
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (4)
Henri Jacobs - GEOLOGIEËN & Plooien ploegen. Overzicht expositie april / mei 2023

De galerie, opgericht in 1991 in Den Haag, richt zich op werk waarin het persoonlijk engagement van de kunstenaar naar voren komt. In het programma is tekenkunst belangrijk omdat ideeën daar vaak het eerst vorm krijgen. Door het informele karakter en de directheid van het medium geeft de kunstenaars zich het meest bloot in het tekenen. De schilderkunst die getoond wordt is bijna altijd figuratief, ook hier is het persoonlijke belangrijk naast eigenheid of tegendraadsheid. Driedimensionaal werk heeft ook een uitgesproken persoonlijke vormentaal, ook is er onderzoek naar natuurlijk processen en nieuwe manieren om de ruimte te gebruiken. Daarnaast is er het besef, dat een galerie ook een podium voor experiment moet zijn. Minstens eenmaal per jaar realiseert een kunstenaar een installatie of project in de galerie.

Openingstijden

wo t/m za 12-18 u
laatste zondag vd maand 13-17 u

Stuur een bericht naar Galerie Maurits van de Laar