Galerie Maurits van de Laar

Expositie is afgelopen

Peinture Fraîche

Tentoonstelling 12-03-2023 t/m 16-04-2023 > Den Haag
Galerie Maurits van de Laar Peinture Fraîche
Lotte van Lieshout, Vuurvogel, 2023, olieverf op paneel, 35 x 30 cm
Galerie Maurits van de Laar Peinture Fraîche (2)
Peter Vos, zonder titel, 2023, olieverf op linnen, 60 x 52 cm
Galerie Maurits van de Laar Peinture Fraîche (3)
Tobias Lengkeek, Archimedisch Lichaam, 2023, olieverf op paneel, 49 x 49 x 49 cm
Galerie Maurits van de Laar Peinture Fraîche (4)
Ronald Versloot, Hang Loose, 2022, acryl- en lakverf op linnen, 100 x 140 cm
Galerie Maurits van de Laar Peinture Fraîche (5)
Andrea Freckmann, Requisiten und andere Ideeen, 2022, olieverf op linnen, 180 x 160 cm
Erik Pape, 2022, Twee beginnende dadelpalmen, 2022, olieverf op paneel, 60 x 80 cm
In Peinture Fraîche (letterlijk: net geschilderd) is werk te zien van zes schilders van verschillende generaties. Erik Pape (1942) wijdde zijn werk tot 2020 bijna uitsluitend aan Parijs. Met de ogen van een buitenstaander en een kenner gaf hij plekken als het Canal St. Martin, Sacré Coeur, Pont Neuf en daarna Place Stalingrad een nieuwe weergave om het cliché erin te bezweren. In zijn recente werk kiest hij ervoor simpele dingen dicht bij huis als een vaas, plant of gebruiksvoorwerp af te beelden tegen een monochrome achtergrond. Door hun eenvoud zijn het radicale werken waarin de schilderkunst is teruggebracht tot haar bare essentials.

Ook bij Lotte van Lieshout (1978) en Andrea Freckmann (1970) zie je een focus op de dagelijks omgeving en het eigen leven. Lotte van Lieshout geeft zich vaak letterlijk bloot om zichzelf en haar relatie tot de wereld te onderzoeken. Zo schildert ze zichzelf naakt, hurkend boven spiegelend water of een afbeelding van een mythische vogel waarmee ze reflecteert op haar identiteit en afkomst.

In de serie ‘Requisiten und andere Ideeen’ schildert Andrea Freckmann meubels, voorwerpen, kamerplanten en dieren, dingen uit haar interieur, kostbaar en dierbaar. Toch is er ook ruimte voor klein drama, de vleesetende plant kan een vlieg langzaam verteren en de hond in gehuil uitbarsten. De schilderijtjes aan de muur zijn vaak citaten uit eerdere werken, zodat je haar oeuvre in miniatuur kan teruglezen.

Tobias Lengkeek (1991) schildert gebouwen en voorwerpen die in een staat van verval of ontbinding zijn. Ooit waren ze nieuw en intact, door ze te schilderen wil hij de tijd vangen die ligt tussen hun oorsprong en hun huidige staat. Lengkeek breidt zijn schilderijen ook uit naar het drie dimensionale door ze te monteren op een skateramp of er geometrische figuren mee te bouwen. Zo toont hij een afgeplatte achthoek opgebouwd uit schilderijen op hout.

Peter Vos (1974) ontwikkelde een virtuoze manier van schilderen waarin hij dieren en mensen op een gestileerde manier weergeeft. Hij laat een aantal portretten van katten zien waarop je ongemerkt menselijke eigenschappen projecteert. In twee recente werken vertaalt hij het portret van Frida Kahlo naar zijn manier van schilderen waardoor haar overbekende gezicht een nog iconischer werking krijgt.

Ronald Versloot (1964) speelt graag met de conventies van de schilderkunst en de conditionering van onze waarneming. Als een modelbouwer plaatst hij flatgebouwen op een platform die daardoor nietig lijken, abstracte ellipsen worden vijvertjes in een landschap en de strepen op luchtballonnen worden herhaald in de akker beneden. Je oog gaat daardoor heen en weer tussen de illusie van ruimte en de werkelijkheid van het platte vlak van het schilderij.
Galerie Maurits van de Laar Den Haag
tentoonstelling Dirk Zoete, Zogenaamd Mens, november, december 2019
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (2)
tentoonstelling 'Sinterklaas is niet bang', 25-jarige samenwerking Marcel van Eeden - Galerie Maurits van de Laar
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (3)
Elmar & Elisabeth Trenkwalder, overzicht duo expositie januari / februari 2023
Galerie Maurits van de Laar Den Haag (4)
Henri Jacobs - GEOLOGIEËN & Plooien ploegen. Overzicht expositie april / mei 2023

De galerie, opgericht in 1991 in Den Haag, richt zich op werk waarin het persoonlijk engagement van de kunstenaar naar voren komt. In het programma is tekenkunst belangrijk omdat ideeën daar vaak het eerst vorm krijgen. Door het informele karakter en de directheid van het medium geeft de kunstenaars zich het meest bloot in het tekenen. De schilderkunst die getoond wordt is bijna altijd figuratief, ook hier is het persoonlijke belangrijk naast eigenheid of tegendraadsheid. Driedimensionaal werk heeft ook een uitgesproken persoonlijke vormentaal, ook is er onderzoek naar natuurlijk processen en nieuwe manieren om de ruimte te gebruiken. Daarnaast is er het besef, dat een galerie ook een podium voor experiment moet zijn. Minstens eenmaal per jaar realiseert een kunstenaar een installatie of project in de galerie.

Openingstijden

wo t/m za 12-18 u
laatste zondag vd maand 13-17 u

Stuur een bericht naar Galerie Maurits van de Laar




Time: 0.022