Opleiding : autodidactisch

DE GESCHIEDENIS

Toen zij begon met tekenen, raakte zij na verloop van tijd bekend met de etstechnieken. Hierdoor aangetrokken begon zij zichzelf toe te leggen op de uitdagingen die de verschillende technieken te bieden hebben. Echter door de beperkingen in de kleuruitingen van de etstechnieken, ontstond in 1989 de interesse voor aquarellen, gemengde technieken en acrylschilderen. Geïnspireerd door de materialen en technieken, beweegt zij zich op verschillende terreinen van de schilderkunst. Hierbij spitst zij zich voornamelijk toe op het maken van werken in alle mogelijke uitvoeringen van acryl en –mediums op doek en exclusieve en veelal handmatig vervaardigde papiersoorten. De schilderingen zijn in verschillende fases onder te brengen, hoewel ze nergens echt bij zijn in te delen. Iedere schildering/fase is weer een verandering. In toenemende mate gaan ze ook een eigen signatuur dragen, een mengeling van persoonlijke ontwikkeling en verlegging van letterlijke en figuurlijke grenzen. Door de jaren heen wordt haar werk meer gestileerd. Het terugvoeren naar de basis, de innerlijke stilte, neemt een steeds grotere plaats in. De beelden verstillen meer en stralen steeds vaker een gebalanceerde stilte uit, waarin de kijker zelf zijn/haar beeld en beleving kan oproepen.

STIJL EN WERKWIJZE

De schilderingen hebben een typische eigen stijl :laag over laag worden de structuren en kleuren weloverwogen aangebracht om tot een harmonieus en evenwichtig resultaat te komen , waardoor er een soort tastbaarheid is, bepaald door het reliëf-achtige karakter. De snelle penseelstreken verraden de aanwezige noodzaak tot expressie, vlot en instinctief in gemengde technieken Verrassend is de diversiteit aan onderwerpen , waarbij abstracte en figuratieve delen met de werkelijkheid afwisselen. Dat de voorstellingen vaak figuratief zijn, heeft geen specifieke reden, maar het abstraheren van onderwerpen en het oproepen van bepaalde sferen geniet echter wel haar voorkeur. Deze sferen komen vanuit een gevoel, beleving of gedachte aan meestal andere tijden, de tijdloze werelden en andere culturen. Altijd al heeft zij een niet te verklaren belangstelling gehad voor andere culturen, -tijden en – ruimtes. Hierdoor reist zij regelmatig naar diverse uithoeken van de wereld om de sfeer op te ondervinden en eventueel op te pakken, zodat deze verwerkt kunnen worden in de schilderingen. De “andere werelden” (mystiek, Aziatisch, midden-oosten, inca’s, maya’s, Afrikaans etc. maar ook onze droomwerelden)hebben zo’n aantrekkingskracht dat zij op de een of andere manier op bijna al haar werken een invloed hebben
Een aparte catagorie zijn de naakten. Deze stralen altijd een zekere expressie van emoties, diepe verzonkenheid in gedachtes, sereniteit, passie, verlangen en stilte uit.

De laatste jaren is zij vooral bezig met gelaagde sfeerbeelden, voorzien van teksten als visueel onderdeel op zich, maar die ook stemmen tot nadenken en soms paradoxaal met de afbeeldingen, waardoor de beelden een andere lading krijgen.

DE FILOSOFIE

Constante kritische gedachtes zijn een belangrijk en nadrukkelijk aspect in haar leven. Wat beelden , vormen en kleuren zeggen is niet in woorden uit te drukken. Schilderen is een schakel tussen haar binnen- en buitenwereld. Wanneer men haar vraag om een interpretatie van haar werk, zal zij daar een kort antwoord op geven, nl: “de beleving zal voor iedereen anders zijn. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat het weergegevene bij hem of haar oproept. Die beleving wil ik niet verstoren.” Het gaat niet om de gedachte die in of achter het werk schuilt, maar om wat de afbeelding bij de kijker teweegbrengt. De werken nodigen uit om deel te nemen aan reizen in de fantasie, de wereld achter de zichtbare werkelijkheid, reizen in ons eigen verleden en dromen….Soms doet het denken aan tijden en plaatsen waar we nooit binnen kunnen treden, toch zijn ze daar en zijn zij deel van ons dagelijkse zijn. Er is geen “intellectuele artistieke” schijn, zij interpreteert wat haar ogen herinneren, beïnvloed door haar eigen ervaringen, emoties, passies en gedachtes. De noodzaak tot innerlijke balans en stilte, de noodzaak om alles los te laten, om totaal vrij te zijn en op geen enkele manier gebonden te zijn, wordt steeds sterker in de loop der jaren en is zichtbaar in haar werk. Daarnaast is de paradoxale drijfveer om te blijven bewegen enerzijds en het ontdekken en uitdiepen van alle aspecten van het leven anderzijds ook sterk aanwezig. Het ontdekken van de werelden van contrasten……. En deze dan in perspectief van het eigen ZIJN te zetten …………

MEER INFO

De behoefte om te exposeren is niet nadrukkelijk aanwezig. Via de website (www.lian4you.kunstinzicht.nl) kunt u een indruk krijgen van een deel van haar gemaakte werk.

Voor vragen en verdere informatie kunt u direct contact opnemen met Lian per e-mail : lianvdd@gmail.com

Geef hier een (openbare) reactie op het werk van Lian van den Dungen