Johan van der Dong

Johan van der Dong (27 april 1962)
Beeldend Kunstenaar
Conceptueel, performer, tekenaar, schilder, fotograaf, videokunst, schrijver
https://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_van_der_Dong
www.johanvanderdong.nl

De kunstenaar Johan van der Dong maakt gebruik van meerdere disciplines binnen de beeldende kunst, je zou hem een grensoverschrijdende kunstenaar kunnen noemen. Hij is altijd bezig met zaken waar een ander niet of nauwelijks bij stilstaat waardoor hij vaak heel verrassend uit de hoek kan komen. Hij wist daardoor projecten zoals de Postbus van God en de Hotline van God bij een groot en wereldwijd publiek te introduceren. Vooral deze twee projecten vonden hun weg door het grote internationale podium wat hij er voor kreeg. Zo werd de hotline van God zón driehonderdduizend keer gebeld waardoor het zijn succesvolste project ooit werd
Zijn (denkbeeldige) wereld raakt vaak mensen en hun kijk op tal van maatschappelijke problemen zoals de positie van de religie in deze tijd. Veel vragen bij hem gaan over het dagelijks gebruik van rituelen en symbolen waar mensen belang aan hechten in hun bestaan. Het waarom sommige rituelen in onbruik zijn geraakt, en juist andere niet, intrigeert hem en laat hij vaak in zijn performances en installaties terugkomen om zodoende een verbinding met het grote publiek te kunnen maken .In 2007waste hij bijvoorbeeld de voeten van de voorbijgangers op het Museumplein te Amsterdam, nieuwsgierig als hij was naar hun verhalen en culturele achtergronden.
En dan is er nog zijn grote voorliefde voor de kusten van Europa en het waddengebied. Voortdurend probeert hij deze kusten vast te leggen, verwonderd als hij is over de schoonheid van dit stukje moeder aarde en de manier waarop wij daarmee omgaan. Ook dit onderwerp past naadloos in zijn visie over hoe de mens en zijn kosmos met elkaar verbonden zijn. De tijdigheid van de mens is afhankelijk van de eeuwigheid die de kosmos ons biedt waardoor bestaanszekerheid ontstaat.
Johan van der Dong groeide op in Hoogkerk, een industriedorp onder de rook van Groningen waardoor hij een brede interesse in de werkende en bestaan zoekende mens ontwikkelde. Met name de suikerfabriek en alles wat daarom heen plaatsvindt, registreert hij voor zijn kunst omdat, dat de ontwikkeling van de mens in een zich globaliserende wereld uitvergroot laat zien. Ook de Lege Stoel een project over de zich eenzaam voelende mens heeft dat tot onderwerp, met zijn camera weet hij deze gevoelens van ontheemding tot de kern terug te brengen.
Johan van der Dong, September 2017


Tweets van @@johanvanderdong