Met een passage uit de Fjoezzz (door Thea Figee):

Karin woont en werkt ‘straks’ zoals menig kunstenaar het zich zou wensen. Straks, want in het fraaie Diepenheim verbouwt ze de komende tijd nog aan haar woning, atelier en galerie, maar een paleis wordt het gegarandeerd. De galerie met 110 m2 expositieruimte en vele nisjes is al af en valt op door de strakke vormgeving en heldere professionele uitstraling. Ook in het woonhuis in wording zien we een opvallende binnenhuisarchitectuur. Karin blijkt zich niet alleen met fusen bezig te houden, maar heeft ook de vormgeving van galerie, huis en atelier bedacht en samen met haar partner uitgevoerd. Bijna onvoorstelbaar dat ze haar carriere begon als medisch secretaresse in een revalidatiecentrum. In architectuur had ze ook zeker carriere gemaakt, maar glas is haar passie wat ook duidelijk te zien is in haar werk! Ze ontwerpt en maakt o.a. wandobjecten, sculpturen, schalen en sieraden met een geheel eigen identiteit!

Denken over vormgeving kreeg Karin als dochter van een moderne bouwondernemer mee. Thuis lagen altijd designbladen en literatuur over binnenhuisarchitectuur. In de jaren negentig besloot ze haar ideeen over vorm en vlakverdeling - die altijd maar door haar hoofd bleven gonzen - eens uit te werken. Ze koos meteen voor glas, want vond dat een mooi levend materiaal. Ze leerde fusen bij enkele gerenommeerde glaskunstenaars en vond daarna in het glas haar eigen weg, die gekenmerkt wordt door een beeldtaal van abstract geometrische vormen, met veel warme en iriserende kleuren. Wat haar drijft is een constant zoeken naar alles wat ze nog niet eerder heeft gezien en wat haar emoties haar ingeven. Glas - als een technisch ingewikkeld materiaal - daagt haar uit. De beperkingen van het materiaal nodigen haar juist uit grenzen te verleggen en iets te realiseren wat in eerste instantie eigenlijk niet mogelijk lijkt. Aan elk object gaat een tekening vooraf waarin alles nauwkeurig tot op de millimeter nauwkeurig wordt voorbereid. Karin werkt altijd maar aan een ding tegelijk om zo geconcentreerd mogelijk te blijven. Haar glaskunst straalt die aandacht uit. Haar werken zijn opgebouwd uit vlakken, lijnen en verschillende lagen en vooral de wandobjecten zijn elk een boeiend verhaal van vorm en vooral veel warme kleuren. Gedetailleerd en verfijnd. Geen millimeter is toeval. Zowel in de schaal- als wandobjecten maakt ze gebruik van interessante brugconstructies waarover ze kleurvlakken slumpt, waardoor je onder en boven kleurlagen kijkt en een enorme ruimte ervaart. Als een van de weinige fusers gebruikt ze dikwijls iriserende kleuren. Alle objecten zijn gemaakt met het kostbare Bullseye glas omdat dit de beste kwaliteit glas is.

Karin heet u van harte welkom in haar galerie in Diepenheim, waar u haar werk kunt komen bewonderen!