Heavy Plastic Emotions: Zien is geloven: de kunst van manipulatie


De interactie tussen illusie en werkelijkheid vormt de focus in het werk van Leonard Linden.
Geïnspireerd door de filmwereld beeldt hij zijn dagelijks leven af als camerashots van een niet bestaande film.

Door kleine details in kleur, belichting of camerawerk, worden in films bewust emoties bij de kijker opgeroepen. De manieren waarop in films emoties worden gemanipuleerd is een blijvende obsessie voor Leonard Linden.

Waarom hebben we bij bepaalde beelden meteen een associatie? Is deze associatie ook altijd de juiste?
Waardoor vinden we het ene beeld angstaanjagend en het andere juist vredelievend? De grens tussen een negatieve en een positieve interpretatie is vaak minimaal, maar welke details kunnen een wereld van verschil maken?

Als kunstenaar zoekt hij naar het antwoord op deze vragen. Daarom maakt hij kunstwerken waarin hij zijn eigen werkelijkheid mixt met de beeldtaal die hij in de films zag. Daarmee construeert hij de impact van een filmervaring zonder dat de kunstwerken reproducties zijn van beelden uit films.
Deels vanuit zijn intuïtie maar voornamelijk vanuit zijn ratio ontstaan schilderijen, tekeningen en sculpturen waarin hij zijn eigen leefwereld combineert met de belevingswereld van de filmcultuur.

De afbeeldingen staan op zichzelf, maar ze zijn zowel bewust als onbewust beïnvloed door de taal die Leonard Linden als kind in de bioscopen zag.
De kijker hoeft niet te weten welke film aan het betreffende kunstwerk ten grondslag heeft gelegen noch welke autobiografische gebeurtenis centraal staat in de afbeelding. Het gaat Leonard Linden om visuele experiment: hoe kan hij zijn eigen emoties integreren in de perceptie van de kijker of ervaart de kijker een nieuwe onintentionele emotie?
In hoeverre zijn filmbeelden geen autobiografische ervaringen en in hoeverre is ons visuele geheugen betrouwbaar? De Franse filosoof Jean Baudrillard schreef dat de westerse mens tegenwoordig leeft in een wereld waarin visuele media belangrijker is dan de echte werkelijkheid. De kunstwerken van Leonard Linden zijn expressies van een persoon die is opgegroeid in de 21e eeuw.

De kunstenaar noemt zijn werk ''Heavy Plastic Emotions'' . Persoonlijke herinneringen bewust in scene gezet, gebaseerd op een wereld die zowel autobiografisch als kunstmatig is.
‘’Plastic’’ emoties die weer ‘’echte’’ emoties kunnen oproepen.