Balanceren tussen materie, beeld en suggestie.

2015.
Een roerig jaar wat mijn werk betreft.
Voor het 'kloostergronden project', een parkje midden in Vrouwenpolder waar ik, samen met dorpsgenoten in opdracht van de dorpsraad Vrouwenpolder plannen voor aan het maken ben om het een meer kunstzinnige wending te geven heb ik me laten balloteren door het C.B.K.
Gewogen en zwaar genoeg bevonden . :-).
Begin januari getroffen door een herseninfarct en toen kon ik niets meer.
Mijn hele wereld veranderde.
Toch doorgaan, als ik niet iets kan creëren word ik echt ziek. ;-).
Cirkels werden mandala's.
Rust , bezinning, zoeken naar wat de volgende stap zou kunnen zijn.
De laatste mandala had een portret in zich.
Zou het zo zijn?
Ga ik terug naar het begin?
Portretten en model?
De toekomst zal het leren.

..................................................................................................................................................




Ooit begonnen als portret/modelschilder en via de vrije academie Den Haag ( Bob Bonies) tot puur abstract schilderen gekomen, transparant en eindeloos laag over laag.
Na ruim 25 jaar daar heel veel facetten van onderzocht te hebben daarnaast een zijspoor gevonden in ander materiaal wat resulteerde in, met eindeloos geduld haken en kantklossen met metaaldraad, verzilverd en verguld en messing.
Zo ontstonden objecten en sieraden soms aangevuld met parels, glas of blaaswier.
Fijntjes, bedrieglijk kwetsbaar en vaak buigzaam zodat het zich om het lichaam laat vormen.
Sinds 2012 is naaldvilten er bij gekomen ( eindeloos prikken dus ;-). ), nu ontstaan er objecten en sieraden in combinatie met de voorgaande materialen.
De displays voor de sieraden( laag over laag van papier-maché) zijn langzamerhand een eigen leven gaan leiden en groeien nu uit tot zelfstandige figuren die net niet helemaal menselijk zijn.



De sieraden en objecten.
--------------------------------------------------------------

De sieraden en objecten ontstaan voornamelijk uit textiele vormgeving.
Kantklossen, haken en soms zelfs punniken.
Het basismateriaal; zilver en messing draad geeft een nieuwe dimensie aan dit ouderwetse handwerken.
Het maakt ook een andere vormentaal mogelijk.
Soms drijf ik het werk daarna met een hamer op aambeeld waardoor de vorm steviger wordt.
Van combinaties met zoetwaterparels en halfedelstenen ben ik nu toe gekomen aan blaaswier.
Dat vind ik hier op het Zeeuwse strand.
Ik droog dat en prepareer het erna.
Daarna graveer ik het met een naald en leg het soms in met gemalen vissenschubbetjes.
Daarna verwerk ik het in mijn sieraden.
Veel van mijn sieraden hebben connectie met de Zeeuwse traditie, niet alleen door de vormgeving.
Het koraal, het blaaswier en het kantklossen doen er aan denken.
Het wordt ook wel "nieuw Zeeuws"genoemd.


Fundamenteel werk.

Mijn schilderijen kunnen in eerste instantie monochroom aandoen.
Ze zijn echter opgebouwd uit talloze lagen transparante verf over elkaar.

Vroeger werkte ik voornamelijk in wit en blauwgrijze tinten daarna met de primaire kleuren rood, geel en blauw.
Door deze heel transparant over elkaar heen te leggen ontstaan er vanzelf alle andere kleuren die er tussen zitten.
Mijn schilderen wordt puur abstract genoemd of wel fundamenteel .
Ik hou me bezig met de kleur, de penseelstreek, het doek.
En dan graag grote doeken, ik moet kunnen opgaan in het schilderen.
Er is kleur, structuur, ritme.
Er is ruimte,
Ik neem de vrijheid om mijn penseel te laten dansen en ik ga door totdat mijn penseel leeg is.
Ik ben alleen bij de handeling van het schilderen, het hoeft geen schilderij te worden.
Dat wordt het, al schilderend, vanzelf wel.
Niet één penseelstreek is belangrijker dan een andere.
In iedere penseelstreek ervaar ik de verwondering van het “zijn “van die penseelstreek.