Portfolio rubrieken
actueel: Spiegeltuin 2018actueel: Sonar 2018Versailles aan de Schelde 2017Genius loci 2017Utrecht Down Under 2017Eureka TC 2014-2017Let's call it grass 2015-2016La Condition Humaine 2015Just like a bright silvery mist 2015Pionier Pop 2014Pelgrim Kootwijk 2013Our Airs Conspire 2013films / performances / diverstentoonstellingen / installatiesbuitenprojectenschrijven over kunstvideo links
1
Anna van Suchtelen

English

Versailles aan de Schelde
Familiekroniek
Uitgeverij Cossee
november 2017

interview met Anna van Suchtelen

‘Een Versailles in miniatuur in een vergeten uithoek aan de Schelde’, schrijft een krantenverslaggever in 1894 over het huis Zorgvliet in het Zeeuwse dorpje Ellewoutsdijk. Bij zijn bezoek aan dit buiten van de baggeraarsfamilie Van Hattum kan hij zijn ogen niet geloven. Binnen ziet hij een wintertuin, een theaterzaal met een draaitoneel en drie kunstzalen vol schilderijen. Buiten stuit hij op een landschapstuin met een hertenkamp, een kassengalerij en een eiland met een volière. Vanuit de uitkijktoren zijn in de wijde omtrek alleen weilanden, de zeedijk en de Westerschelde te zien.
De ondernemende J.C. van Hattum staat aan de basis van het succes: hij brengt het baggerbedrijfje van zijn vader binnen één generatie tot grote bloei. Het bedrijf is onder meer betrokken bij de aanleg van het Panamakanaal, de Afsluitdijk en de Zeelandbrug. Het zomerhuis groeit langzaam maar zeker uit tot een paleis in Moorse stijl.

Anna van Suchtelen vertelt in Versailles aan de Schelde over de levens van drie vrouwen, de echtgenotes van drie generaties baggeraars. Wat houdt het in om lid van deze familie te zijn? Wat vormt je basis en wat geef je door? En wat betekent het om geworteld te zijn op een bepaalde plek? Voor haar schrijversdebuut liet zij zich inspireren door haar familiegeschiedenis en door het begrip genius loci: de geest van een plek. Zij stelde een locatie, het buitenhuis Zorgvliet, centraal en onderzocht wat er met mensen gebeurt als hun leefomgeving ingrijpend verandert.