Portfolio rubrieken
Industrieel en cultureel erfgoed Lederfabriek Oisterwijk (KVL)Groothandelsgebouw RotterdamStrijp S EindhovenCHV VeghelNDSM WerfSpoorzonesStationsCroda, voorheen Kaarsenfabriek GoudaBuizenHaven en schepenTramsGoudaArchitectuurLandschappenMeteorietstenenValenciaBolognaClémont (Sologne, Frankrijk)Abstract werkPortrettenFayum portrettenZollverein, Essen, DuitslandTextielfabriek Bochholt, DuitslandSS Rotterdam
4
Bert Hermans

'In elke hoek schuilt gevaar'
Olieverf op doek
80 x 60 cm

In dit olieverfschilderij heeft Bert de schroefastunnel in de machinekamer van het SS Rotterdam geschilderd. Bert werkt sinds 2010 meestal een ochtend per week als vrijwilliger 'shiphost' op dit voormalige cruiseschip. In 1966 heeft hij, tussen zijn middelbare school en militaire dienst, meerdere keren eerst als als huttensteward en later als commis de rang in het restaurant La Fontaine van dit schip gewerkt en meegevaren.
Het legendarische voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn, 228 meter lang, 28 meter breed, 61 meter hoog, is rijk aan historie en is vermaard om zijn cultuurhistorische waarde. Het ss Rotterdam kwam in 1959 bij de Holland-Amerika Lijn als vlaggenschip in de vaart. Het was en is nog steeds het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland werd gebouwd. Zij behoort tot de meest succesvolle schepen die de wereldzeeën hebben bevaren met behoud van haar oorspronkelijke karakter.
De voortstuwing van het schip bestaat uit 4 stoomketels (3 actief, 1 reserve), die stoom leveren aan 3 Parsons stoomturbines: een hogedruk-, een middeldruk- en een lagedrukturbine, alle gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen, die elk, door middel van dubbele-reductietandwielkasten en asleidingen, zijn gekoppeld aan twee bronzen, driebladige schroeven met vaste spoed, die samen een vermogen leveren van 35.000 pk met 135,5 omwentelingen per minuut. Vanwege deze stoommachines wordt het schip ook wel SS Rotterdam, met SS van stoomschip, genoemd.