Rubrieken
Bert Hermans
'De rode knop'
Olieverf op doek
90 x 90 x 5 cm

Dit schilderij is een afbeelding van de fraaie trappenhal van de voormalige Schippersschool aan de Grondherenlaan in de wijk Charlois in Rotterdam.
Het schoolgebouw heeft van origine een centraal vluchttrappenhuis waar alle schoollokalen via een centrale hal op uitkomen.
Het pand, gebouwd in 1915, is inmiddels omgebouwd naar luxe appartementen waarbij zo veel mogelijk het originele karakter van de school behouden is gebleven. Er zijn vijftien klaslokalen omgebouwd tot een tiental woningen. De Schippersschool is ook aangewezen als gemeentelijk monument.
Op het schilderij zijn drie wezensvreemde elementen aan de trappenhal toegevoegd. In het midden is de ‘rode knop’ te zien die ook de titel aan het schilderij heeft gegeven. Linksonder ligt op de grond een pistool en rechtsonder op de trap ligt een bos bloemen. Deze elementen verwijzen naar de actualiteit.
Zo werden de afgelopen jaren tientallen scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs in de regio's Amsterdam, Rotterdam en Den Haag geconfronteerd met heftig geweld en meer wapenbezit onder hun leerlingen. Ze maakten zich ernstige zorgen over de veiligheid en sloegen alarm. Bij controles vonden de scholen wapens, waaronder vlindermessen, machetes en (zoals hier afgebeeld) pistolen.
In de Verenigde Staten is er al veel langer wapengeweld op scholen. Er vinden geregeld schietpartijen plaats. Zo schoot op 24 mei 2022 een 18-jarige jongeman in een basisschool in de Amerikaanse staat Texas negentien kinderen en twee leraren dood.
Op het schilderij staat de rode knop centraal met daarop de tekst ‘Emergency’. Sommige bedrijven adverteren al met deze noodknop voor scholen. Zo schrijft Multibel: ‘Helaas hebben scholen met regelmaat te maken met agressieve leerlingen en vechtpartijen, zelfs confrontaties met ouders kunnen ontstaan tijdens oudergesprekken. Om uw medewerkers een veilig gevoel te geven kunt u ze gebruik laten maken van vaste of draagbare nood- of paniekknoppen. Zo ontvangen uw collega’s binnen enkele seconden een alarmering en kunnen ze snel assisteren.’
Laten we hopen dat het gebruik van wapens, zoals het pistool linksonder op het schilderij, toch effectief kan worden tegengegaan en dat de bloemen - rechtsonder op de trap - in werkelijkheid in Nederland nooit op de schooltrap gelegd hoeven te worden.