Portfolio rubrieken
Industrieel en cultureel erfgoed Lederfabriek Oisterwijk (KVL)RotterdamSS RotterdamCHV VeghelNDSM WerfNoord/Zuidlijn SpoorzonesStationsStrijp S EindhovenBuizenHaven en schepenTramsGoudaArchitectuurLandschappenOudewaterValencia, Bologna en LissabonZollverein, Essen, DuitslandClémont (Sologne, Frankrijk)Textielfabriek Bochholt, Duitsland
9
Bert Hermans

'Raam touwfabriek Oudewater'
Olieverf op doek
60 x 80 cm

Dit schilderij toont een raam en het oude instrumentarium van de touwfabriek G. van der Lee in Oudewater. Bert heeft op 1 mei 2019 dit bedrijf en de machinefabriek in Oudewater bezocht en dit schilderij en enkele andere schilderijen in deze rubriek zijn het tastbare resultaat van deze bedrijfsbezoeken.
Touwfabriek G. van der Lee uit Oudewater was tot de verkoop in 2013 aan de Hendrik Veder Group het oudste familiebedrijf van Nederland. Touwfabriek G. van der Lee is vanaf haar oprichting in 1545 tot heden gevestigd in Oudewater. De fabriek is steeds in het bezit geweest van rechtstreekse afstammelingen van touwslager Jan Pietersz. van der Lee. Zijn geboortejaar - circa 1545 - geldt als het oprichtingsjaar van de fabriek. De grondstof voor touw was de in de omgeving gekweekte vezelhennep.
Van de zestiende tot in de negentiende eeuw veranderde er niet veel in de touwfabricage. Met behulp van eenvoudige werktuigen voerden mensenhanden de vele handelingen uit die het touw deden ontstaan.
Gijsbert van der Lee besloot in 1880 de stap naar het stoomtijdperk te wagen en ging over tot het oprichten van een stoomtouwslagerij. Voor de bouw van de stoomtouwslagerij werd gekozen voor een langgerekt stuk grond in de polder Hekendorp, net buiten Oudewater. In 1886 liet Gijsbert van der Lee een gebouw van "steen en ijzer…" bouwen "om daarin te plaatsen de ketel tot het kooken van teer, benoodigd voor het teren der in de stoomtouwslagerij vervaardigde touwwerken". In de jaren rond de eeuwwisseling is naast de stoomtouwslagerij ook een machinale spinnerij opgezet.
Bij Touwfabriek G. van der Lee worden ambachtelijke en industriële technieken nog altijd gecombineerd. Op de 350 m lange lijnbaan worden nog steeds trossen geslagen voor visserij, watersport en replica's van V.O.C.-schepen.