Rubrieken
Krystyna Ziach
Krystyna Ziach, Disciplines Verenigd, tekst Hans Rooseboom, 2014 (Dutch)
Hans Rooseboom is conservator fotografie van het Rijksmuseum Amsterdam
Museum Beelden aan Zee, no.4, NL, kunst tijdschrift

Eén keer per jaar betreedt Beelden aan Zee een zijpad en maakt het een tentoonstelling over fotografie - al is het verband met de beeldhouwkunst nooit ver weg. Zo waren er in de afgelopen jaren beeldhouwers aan het werk te zien (gefotografeerd door Vincent Mentzel), ontroerende naïeve beelden (op uiteenlopende locaties gespot door Eddy Posthuma de Boer), de marmergroeves van Carrara (Hans Bol) en naakten van Carla van de Puttelaar. De laatste werden getoond in combinatie met beelden die zij uit de collectie van het museum koos. De enige in de rij exposanten die niet als fotograaf geschoold of werkzaam was, is Piet Esser, de beeldhouwer die in 1947 en 1954 zulke mooie 'portretten' van Parijse beeldhouw-ateliers maakte. Esser was geen beroepsfotograaf maar beeldhouwer. Foto's maakte hij slechts voor zijn plezier en ter documentatie.
Dit najaar wordt de 'reeks' voortgezet door Krystyna Ziach, die óók een achtergrond als beeldhouwster heeft, maar tegenwoordig vooral als fotograaf werkt en bekend is. Na haar opleiding aan de Academies van Beeldende Kunst in Krakau en Enschede (1973-1982) heeft Ziach zich ontwikkeld tot fotografe. Aangezien zij de beeldhouwkunst en fotografie met evenveel toewijding beoefend heeft, slaat Ziach een brug tussen de twee disciplines. In de tentoonstelling die Beelden aan Zee dit najaar organiseert ligt de nadruk op een serie werken uit het begin van de jaren '90. Het zijn fotosculpturen: monumentale ruimtelijke constructies of installaties waarin foto's zijn verwerkt. Juist in deze serie werken is Krystyna Ziach's dubbele achtergrond' zichtbaar en komen de twee disciplines, fotografie en beeldhouwkunst, samen. Sterker nog: ze zijn elkaars gelijke. Dat is in de reeks fototentoonstellingen niet eerder zo nadrukkelijk het geval geweest. Zoals Ziach zelf zegt, heeft haar opleiding tot beeldhouwer haar manier van kijken gevormd. Zelfs nadat ze zich ging toeleggen op fotografie, is
zij altijd als beeldhouwer blijven kijken naar de werkelijkheid. Deze fotosculpturen hebben geometrische vormen: vierkanten, driehoeken en cirkels. Ze combineert deze vormen met materialen als zand, zout en houtskool. Zo ontstaan intrigerende conceptuele werken waarin de beeldhouwer / fotograaf speelt met optische illusies en symboliek. Krystyna Ziach woont in Amsterdam. Haar fotografische werk is in verschillende belangrijke collecties opgenomen, waaronder die van de Bibliothèque nationale de France, de ABN AMRO kunstcollectie, het Museum Kunst Palast Düsseldorf en het Rijksmuseum Amsterdam.