Rubrieken
Krystyna Ziach
Work of Krystyna Ziach in Museum Kunstpalast, Düsseldorf
By Benno Tutein Nolthenius, blog : Kunst van de Dag, Galeries.nl, 25-02-2013
Photo : Die Grosse Kunstausstellung NRW 2013
Museum Kunst Palast, Düsseldorf, DE
Work from the series Ephemeral Library, right

Krystyna Ziach is one of the chosen participants in the Grosse Kunstausstellung NRW in Museum Kunstpalast in Düsseldorf. In her work, a photograph, we see a huge stack of paper. It is a far cry from the few cardboard boxes I put outside to be picked up on waste paper day. For more than ten years   For more than ten years I have been collecting the paper invitations for exhibitions in galleries and museums, but I never look at them. Meanwhile there are quite a few boxes and those close to me put pressure on me to throw them away. I think it is a shame to part with them. It is a unique collection. Some of them are quite beautiful.  A real dilemma. It appears that it is more difficult for me to throw things away than for my partner. Without her, our house would have become so silted up that there would be no way to get through. Until now I have been able to keep hold of my stock of paper exhibitions (about 40,000 pieces), but I can find no use for them.
Who will help me? A performance? A ritual incineration? ‘Farewell to art’.
Krystyna Ziach’s Ephemeral Library (2010-2012) is a series of photo works focusing on the temporary nature of an incidentally developing ‘library’.Pictures of a collection of books, newspapers, magazines, advertising leaflets, handwritten letters, notes etcetera, together make up the images of the photo works. In fact the ‘library’ merely exists at the moment  the photograph is taken.The temporary and chaotic nature of the body of this tangible profusion of information makes it difficult to be deciphered or read. It seems as if it loses its initial meaning.The paper, with on the one hand the materiality of its sculptural character and on the other the immateriality of its content, plays a part in the work. Opposites such as individual / collective and anonymous / personal and the paradox of ‘beauty and poverty’ also play a part in the work. Several photo works in the series refer to archetypal shapes such as the column/ obelisk and the pyramid/mastaba.The photo works furthermore emphasize the perishable nature of the complete overproduction of ‘sense and nonsense’ on paper. 

 
Krystyna Ziach is een van de uitverkorenen voor de Grosse Kunstausstellung NRW in het Museum Kunst Palast in Düsseldorf. In dit werk, een foto, zien we opgestapeld papier. Het is wel evens anders dan de paar dozen die ik buiten zet om te laten ophalen op de Oud Papier dag. Al ruim 10 jaar verzamel ik de papieren uitnodigingen voor exposities bij galeries en musea, maar ik kijk er nooit naar. Het zijn inmiddels heel wat dozen en om mij heen wordt druk uitgeoefend om ze weg te gooien. Ik vind het zonde om er afstand van te doen. Het is een unieke verzameling. Er zitten ook hele mooie tussen. Wat een dilemma. Ik blijk meer moeite te hebben om iets weg te gooien dan mijn partner. Zonder haar zou het huis hier zo dichtgeslibd zijn dat er geen doorkomen meer aan zou zijn. Tot nog toe heb ik de voorraad papieren exposities (circa 40.000 stuks?) kunnen behouden, maar ik weet geen bestemming. Wie helpt mij? Een performance? Een rit uele verbranding? "Vaarwel kunst".
Krystyna Ziach's "Ephemeral Library" (2010-2012) is een serie fotowerken waarin het tijdelijke karakter van een toevallig ontstane "bibliotheek" centraal staat. Afbeeldingen van een verzameling van boeken, kranten, tijdschriften, reclamebladen, met de hand geschreven brieven, notities en dergelijke, vormen samen de beelden van de fotowerken. De "bibliotheek" bestaat eigenlijk alleen op het moment van het realiseren van de foto. Het tijdelijke en chaotische karakter van het samenstel van deze tastbare overvloed aan informatie maakt het moeilijk om deze te ontcijferen of te lezen. Het lijkt alsof zij haar oorspronkelijke betekenis verliest. Het papier, met enerzijds de materialiteit van zijn sculpturale karakter en anderzijds het immateriële van zijn inhoud, speelt een rol in het werk.Tegenstellingen zoals individueel- collectief en anoniem-persoonlijk en de paradox van "beauty & poverty" spelen eveneens een rol in het werk.Verschillende fotowerken uit de serie refereren aan archetypische vormen, zoals de pilaar/obelisk en de pyramide/mastaba.Tevens benadrukken de fotowerken het vergankelijke karakter van de totale overproductie van "sense & nonsense" op papier.