Rubrieken
3
Krystyna Ziach
Ephemeral Library 2010 - 2018 (English, French, Dutch)
photo exhibition The Attraction of Decay, Galerie Fontana, Amsterdam, 2018 - 2019
photo : works from the series Ephemeral Library

Ephemeral Library is a series of photoworks focusing on the temporary nature of an incidentally developing ‘library’.Pictures of a collection of books, newspapers, magazines, advertising leaflets, handwritten letters, notes etcetera, together make up the images of the photoworks. In fact the ‘library’ merely exists at the moment the photograph is taken. The temporary and chaotic nature of the body of this tangible profusion of information makes it difficult to be deciphered or read. It seems as if it loses its initial meaning. The paper, with on the one hand the materiality of its sculptural character and on the other the immateriality of its content, plays a part in the work.
Opposites such as individual/collective and anonymous/personal and the paradox of ‘beauty and poverty’ also play a part in the work. Several photoworks in the series refer to archetypal shapes such as the column/obelisk and the pyramid/mastaba.
Upon closer consideration though, they also try to make the more general, collective store of images and memories visible, thus creating an interaction between the individual and the collective memory. The photoworks furthermore emphasize the perishable nature of the complete overproduction of ‘sense and nonsense’ on paper.
Translation: Hanny Keulers

Ephemeral Library
Ephemeral Library (bibliothèque éphémère) est une série de photographies dans lesquelles le caractère provisoire d’une ‘bibliothèque’ qui se crée fortuitement joue un rôle primordial. Les images d’une collection de livres, journaux, revues, dépliants publicitaires, lettres manuscrites, notes et cetera, constituent ensemble le contenu des photographies. Au fond, la ‘bibliothèque’ n’existe qu’au moment de la création de la photo. Le caractère provisoire et chaotique de l’ensemble de cette profusion palpable d’information fait que son déchiffrement ou sa lecture est difficile. Elle semble perdre sa signification initiale. Le papier, avec d’une part la materialité de son caractère sculptural et d’autre part l’immaterialité de son contenu, joue un rôle dans cet oeuvre. Les oppositions telles que individuel/collectif et anonyme/personnel ainsi que le paradoxe de ‘beauté et pauvreté’ jouent également un rôle dans l’oeuvre. Différents photographies de la série réfèrent aux formes archétypiques telles que la colonne/l’obélisque et la pyramide/le mastaba. Réflexion faite pourtant, elles essaient aussi de rendre visible la réserve générale et collective d’images et de souvenirs, créant ainsi une interaction entre la mémoire individuelle et la mémoire collective. En plus les photos mettent l’accent sur la nature périssable de cette surproduction complète de ‘sens et non-sens’ sur papier.
Traduction : Hanny Keulers

Ephemeral Library
Ephemeral Library is een serie fotowerken waarin het tijdelijke karakter van een toevallig ontstane ‘bibliotheek’ centraal staat.
Afbeeldingen van een verzameling van boeken, kranten, tijdschriften, reclamebladen, met de hand geschreven brieven, notities en dergelijke, vormen samen de beelden van de fotowerken. De ‘bibliotheek’ bestaat eigenlijk alleen op het moment van het realiseren van de foto. Het tijdelijke en chaotische karakter van het samenstel van deze tastbare overvloed aan informatie maakt het moeilijk om deze te ontcijferen of te lezen. Het lijkt alsof zij haar oorspronkelijke betekenis verliest.
Het papier, met enerzijds de materialiteit van zijn sculpturale karakter en anderzijds het immateriële van zijn inhoud, speelt een rol in het werk. Tegenstellingen zoals individueel/ collectief en anoniem/persoonlijk en de paradox van ‘beauty and poverty’ spelen eveneens een rol in het werk. Verschillende fotowerken uit de serie refereren aan archetypische vormen, zoals de pilaar/obelisk en de pyramide/mastaba. Bij nadere beschouwing echter proberen zij ook de meer algemene, collectieve voorraad aan beelden en herinneringen zichtbaar te maken. Zo ontstaat een wisselwerking tussen de individuele en collectieve herinnering. Tevens benadrukken de fotowerken het vergankelijke karakter van de totale overproduktie van ‘sense and nonsense’ op papier.