Mijn leven als Beeldend Kunstenares

Het uitgangpunt van Margarita is altijd weer het erotische avontuur van de man en de vrouw in diverse situaties en vaak in een natuurlijke omgeving. Haar dynamische vormtaal neigt naar het expressionisme. Haar interesse voor Japanse prenten en later de klassieke mythologie hebben zeker bijgedragen aan het erotische aspect in haar werk. In een later stadium voegt zich ook nog de dans erbij als een thema in haar werk.

De erotiek tussen dansparen (die b.v. de tango dansen) wordt met verve door haar uitgebeeld. Juist door het treffen van hoofdzaken en het weglaten van bijzaken wordt een bewogen en gespannen karakter bereikt, waardoor haar aan vitaliteit wint en steeds levensechter wordt, bijvoorbeeld in haar werken van Amazones te paard en liggende vrouwen in een landschap.
Klassieke mythologie verwerkte ze o.a. in “Leda en de Zwaan” en “Europa en de Stier”.
Haar gedrevenheid voor de etstechniek stelt haar in staat door een dynamische lijnvoering de beweging vast te leggen in een sierlijk lijnenspel.
Werkend op perplexplaten ondekte ze de mogelijkheid om vrijer en directer te tekenen en komt ze op die manier los van de figuratie. In de jaren 80 legt zij zich meer toe op grote olieverfdoeken en gaat ze ook gemengde technieken gebruiken; vrouwen, paren, vogels en dieren werden in beweeglijke lijnen op papier en linnen aangebracht, zowel figuratief als abstract.

Centraal in haar werk staat de lichaamsuiting in vele facetten ( portret,, dans en omhelzing) Dansen is gevoel. Wat betreft kun je schilderen en dansen goed met elkaar vergelijken .Naast het zeer lucide erotische werk, maakt ze portretten en registreert ze de optredens van voordrachtkunstenaars en musici.
Naast het schilderen is een favoriete bezigheid de dans. Vandaar haar grote belangstelling voor de Flamenco en de Tango en de dans in het theater die de laatste jaren regelmatig terugkomen in haar vele etsen, gemengde technieken en schilderijen.


Info : maenicolaas@gmail.com
www.margaritanicolaas.com