Over het werk
Roos, opgegroeid in een kunstenaarsomgeving. Gedreven door de artisticiteit om haar heen, is zij 40 jaar geleden gestart met het maken van sieraden.Haar eerste collectie sieraden van celluloid, die zij eind jaren zeventig maakte, werd direct door de Bijenkorf verkocht. De daaropvolgende collectie (modelbouwpoppetjes in perspex) werkte zij breed uit. Niet alleen sieraden, maar ook schemerlampen en postkaarten in samenwerking met Art Unlimited waren het resultaat. De PTT, geprikkeld door de vorm van de kaarten, bemoeide zich zelfs met de collectie!
Altijd op zoek naar nieuwe materialen en vormen, ontwierp Roos vervolgens een volledige sieradenlijn van gitten. De laatste grootschalige sieradencollectie van Roos was de rubberen collectie eind jaren tachtig. Deze collectie bestond uit armbanden, oorbellen, ringen en dergelijke van rubber sprieten in verschillende dikten.
Vanaf het begin van de jaren negentig werkt Roos alleen nog met exclusieve collecties, die te vinden zijn in een aantal galeries door heel Nederland en in haar eigen winkel in Amsterdam. Haar collecties creëert zij voornamelijk in zeer beperkte oplagen (hooguit 6-8 stuks, maar voornamelijk unica’s). Zij gebruikt (edel)metalen als basismateriaal voor de sieradencollecties. De collecties die zij vanaf deze periode heeft gecreëerd, zijn blijvend in ontwikkeling.
De ontwerpen zijn altijd experimenten, zoektochten naar het wezen van de dingen. Roos laat de materialen die zij gebruikt, spreken en vindt zo de juiste vorm voor de sieraden die zij maakt. Het opzoeken van grenzen is het terugkerende thema in het werk van Roos. Inhoudelijke grenzen verkent zij in de vermenging van kunst en kitsch, met de blikken (klok) ornamenten die zij gebruikt. Technische grenzen zoekt zij door materialen die elkaar uitsluiten (bijv. tin en zilver) toch samen te gebruiken.