Over de aandacht van Henriëtte Santing.

Vlakken schuiven langs elkaar. Bij elke stap die je zet, verandert het beeld, verandert de compositie. Dit zouden steden kunnen zijn of gewoon dat wat het is. Licht speelt met de verf. Kleuren beïnvloeden elkaar. Monochrome kleurvlakken krijgen meerdere tinten.

Het ruimtelijke werk van Henriette Santing straalt intense concentratie, beheersing en daardoor rust uit. Dit werk vindt de basis in een hoge gevoeligheid voor materiaal en toon.

Sommige werken zijn gemaakt voor kunstlicht. Andere voor natuurlijk licht. Dan schilderen de kleuren zichzelf als het ware op de plek. Een blauwe laag wordt bruiner door verstrijkend natuurlijk licht. En grijs verschijnt in alle varianten op een schijnbaar wit vlak. Tussentinten zijn altijd spannend.

Het benutten van de ongrijpbare speling van licht met verf, in tegenstelling tot de beheerste systematiek tijdens het vervaardigen van het object, legt de vinger op wat niet te grijpen is.

In 1996 zag ik het werk van Santing voor het eerst bij een tentoonstelling in een leegstaand pand. Haar papieren werk hing in de ruimte, vergrootte slingermotieven waren opgebouwd als een boeddhistische gebedsmolen. Kamer en werk vormden één installatie. De maatvoering was perfect. Het werk, Ballroom, bestond uit vele lagen in elkaar geplakt faxpapier.

In haar huidige werk speelt Santing meer en meer met licht en lichtval, zij schildert als het ware met licht. Ze trekt de lagen fysiek nog verder uit elkaar dan in haar vroegere werk, laat er letterlijk ruimte tussen.

Elaine Vis, 2018.
.
.
.

Block/ Compositie1, een site-specific textielwerk/ lichtwerk.

Een unica uit de Block Serie, speciaal voor de locatie ontworpen.

Zie mijn portfolio als u het meer op afstand wilt zien. Materiaal: kunstzijde, acrylics van het merk Golden (fluids, medium, additief, vernis met UV-filter). Maat: 240 x 175 x 30 cm.