John Dilling is a visual artist of reductive art. He explores the coherence of line, form, color, and white space in spatial and visual experience to create an organized modular object. Blurring the boundaries between painting, architectural elements, and technical skills through his refined language of geometric minimalist abstraction, Dilling draws from his graphic/typography training and autodidactic experiences. Light plays a fundamental role in his process-driven artwork, absorbing and reflecting in layers to produce a vibrant color palette that is both temporal and sensory.
Dilling begins by analyzing his chosen yet durable materials to create a composition in an exemplary arrangements, applying harmonious color combinations for him to form them in an aesthetic game that moves him.
Inspired by the early Bauhaus School of Architecture and the Color Theory in Weimar, Germany, particularly by Theo van Doesburg, J. Itten, and Josef and Annie Albers, Dilling feels an affinity due to his studies in color and the minimalist structure and patterns that reflect aspects of nature.

About his climate work as visual artist but also as human, are his work related to the climate change and global warming.
Dilling is not an activist, he says, but through his vision with the passion he has within his work, he wants create some awareness about the environment and climate, without the use of any fossil fuels on his own artistic and circulair way, creating with nothingness.
Waste natural materials as wood, cardboard, paper, metals, electric wires and plastic's what he finds or discovers on his path.

Statement of John Dilling.
”I believe art can educate and engage people on climate change”.

Dilling has his studio in DeBiotoop in Haren The Netherlands, and is a member of the Artists' Association V.T.N.L. in Tynaarlo Drenthe.

John Dilling is beeldend kunstenaar reductieve kunst. Hij studeert en onderzoekt de coherentie van lijn, vorm, kleur en witruimte in ruimtelijke en visuele ervaring tot een georganiseerde modulair object.
Door zijn verfijnde taal van geometrische minimalistische abstractie vervaagd Dilling de grenzen tussen schilderkunst, architecturale elementen, technische vaardigheden met zijn grafische/typography opleidingen en autodidactische ervaringen.
Licht is fundamenteel in zijn procesmatige beeldend werk, in het absorberen en reflecteren in verschillende lagen van licht tot een vrolijk kleurenpalet te produceren die zowel tijdelijk als zintuiglijk is.
Dilling maakt allereerst analyse van zijn gebruikte maar duurzame materialen om op voorbeeldige manier het in een compositie te creëren en de voor hem juiste harmonieuze kleurencombinaties toe te passen om deze te vormen in een esthetisch spel dat hem ontroert.
Dillings inspiratiebron komt vanuit de vroegere Bauhaus School of Architecture en de Color-Theory te Weimar (D) met name door Theo van Doesburg, J.Itten en Josef en Annie Albers en heeft Dilling er affiniteit mee vanwege zijn kleuren studie en mede door de minimalistische structuur en patroon, reflecterend op facetten van de natuur.

Over zijn klimaatwerk als beeldend kunstenaar maar ook als mens gaat zijn werk gerelateerd aan de klimaatverandering en de opwarming van de aarde.
Dilling is geen activist, zegt hij, maar door zijn visie en de passie die hij heeft binnen zijn werk wil hij, zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen, op zijn eigen artistieke en circulaire manier bewustzijn creëren over het milieu en het klimaat, met niets.
Afval van natuurlijke materialen als hout, karton, papier, metalen, elektriciteitsdraden en plastic is wat hij op zijn pad tegenkomt of ontdekt.

Statement John Dilling.
“Ik geloof dat kunst mensen kan informeren en betrekken bij klimaatverandering”.

Dilling heeft zijn atelier in DeBiotoop te Haren (Gron.) en is lid van Kunstenaarsvereniging V.T.N.L. Van Ty Naar Lo. te Tynaarlo Drenthe.