Portfolio rubrieken
Industrieel en cultureel erfgoed Lederfabriek Oisterwijk (KVL)RotterdamSS RotterdamCHV VeghelNDSM WerfNoord/Zuidlijn SpoorzonesStationsStrijp S EindhovenBuizenHaven en schepenTramsGoudaArchitectuurLandschappenOudewaterValencia, Bologna en LissabonZollverein, Essen, DuitslandClémont (Sologne, Frankrijk)Textielfabriek Bochholt, Duitsland
15
Bert Hermans

'Trein gemist'
Olieverf op linnen
80 x 60 cm

Dit schilderij is een impressie van het Centraal Station in Rotterdam. In het schilderij is een persoon te zien die ook model staat voor de collega-shiphost van het SS Rotterdam, die Bert de tip gaf om het lijnenspel in het nieuwe Rotterdam Centraal te schilderen. Hij heeft kennelijk zoals de titel zegt, de trein gemist, maar hij blijft niet helemaal eenzaam en alleen achter.

Rotterdam Centraal Station wordt ook wel de internationale toegangspoort van Rotterdam genoemd. Dagelijks passeren zo’n 110.000 reizigers het Centraal Station om gebruik te maken van bus, tram, metro of trein. Intercity’s uit heel Nederland (inclusief Intercity Direct), de Thalys en andere internationale hogesnelheidstreinen stoppen hier dagelijks meerdere keren per dag of zelfs per uur.

Het Centraal Station heeft de afgelopen jaren een totale metamorfose ondergaan en het stationsgebouw is nu één van de architectuuriconen van Rotterdam. Het dak boven de sporen is gedeeltelijk bedekt met zonnepanelen en gaat vloeiend over in de kap boven de stationshal. De punt hiervan wijst naar het centrum van de stad. Een aantal historische elementen van het oude stationsgebouw (1957) van Sybold van Ravesteyn zijn bewaard gebleven, zoals de originele klok op de voorgevel, de letters Centraal Station (nu uitgevoerd in led-verlichting) en de ‘speculaasjes’, twee granieten sculpturen op perron 1.